Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kent iemand het Amsterdamse woord "Maloochem"?

In Amsterdam wordt nogal eens het woord "Maloochem" gebruikt. Nu weet ik helemaal niet of ik het goed heb geschreven maar vraag mij nu af waar dit vandaan komt.

Toegevoegd na 1 uur:
Soms verteld bij voorbeeld iemand iets over een plaats ofzo en dan kan die niet op de plaatsnaam komen en zegt bijv:' hij komt uit een of andere Maloochem". Ring any bells?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg kort antwoord...
Mal'ach (Hebr.) mrvd. mal'achim (malochim, maloochem): engel, malach ha-maweth (mallech ha-mòwes): doodsengel; mal'ach tob: goede engel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Amsterdam betekent het gewoon gek. Het is een joods woord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ken het woord als een (smerig) spul, vaak bijtend of gewoon moeilijk te verwijderen.

ik kan het fout hebben hoor, ik woon ook helemaal niet in Amsterdam (wel in de omgeving)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Malochem is jiddisch.En betekent gewoon malloot.De Joodse woorden hoor je alleen nog maar in bepaalde kringen.Het is uiteindelijk straattaal.Maar het is geen bargoens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding