Zeg je "Dit nummer hoort bij het genre ...", of zeg je "Dit nummer is van het genre ..."?

Dit moet ik weten voor muziek.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (1)

Zelf zou ik geen van beide gebruiken. Het is geen nummer, maar of een lied(je) of een instrumentaal muziekstuk. En daar kan je van zeggen dat het 'ingedeeld wordt bij het genre ...'.
Maar om bij jouw termen te blijven, dan hoort het nummer bij een genre.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is nummer echt zo onjuist? http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2013/03_maart/11/entertainment/anouks-birds-wat-een-zeiknummer.xml http://nl.wikipedia.org/wiki/Nummer http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=muziekstuk Ik zal niet zeggen dat het de meest correcte benaming is, maar ondertussen al behoorlijk ingeburgerd. Liedje doet denken aan iets met zang(hoewel de oorsprong anders ligt), en niemand die ik ken zou muziekstuk zeggen, dan kan je het alleen nog maar over een nummer hebben als je over niet gezongen "stukken" hebt.
Amadea
10 jaar geleden
Een nummer klinkt zo denigrerend. Nummer zoveel op de hitlijst? Dat is volgende week weer anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar komt nummer niet vandaan (naar mijn idee). Het komt van nummer 3 van de CD/LP/Tape (nr. 3 dat is een lekker nummer!). Veel nummers die ik luister komen nooit voor in welke hitlijst dan ook. Daarnaast is denigrerend geen motivatie, (zoals al eerder gezegd zou ik voor veel nummers nooit liedje zeggen noch stuk omdat dat suf klinkt, maar ook dat is geen motivatie) om een correct woord te zijn. Neger kan je ook als denigrerend opvatten, het is echter een uiterst correct woord (afgezien van politiek correct dan :D).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb er maar een vraag van gemaakt: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/term-nummer-muziekstuk-liedje-geaccepteerd.431740
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
- niet van mij overigens
Amadea
10 jaar geleden
Nee, zoals gebruikelijk is die weer van een anoniem persoon die er geen reden voor geeft. Als ze nou in plaats daarvan door een eigen antwoord aantonen dat mijn antwoord niet goed is....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat "nummer" stamt uit de periode van jukeboxen die al bestonden eind 19e eeuw.. Die speelden toen met van die grote 78 toerenplaten (is plaat ook weeral het juiste woord?) Iedere plaat had zijn nummer waardoor men kon kiezen. Hitlijsten bestonden toen niet eens, die dateren van half vorige eeuw. Waarom dat "nummer" denigrerend zou klinken kan er bij mij ook niet goed in. Wat zeg je trouwens tegen Jazz of klassieke muziek? Ook "liedje"? Ik vind nummer best aardig klinken, zoals: "dat is nu een goed/lekker nummer". Hiermee kan je alle genres mee benoemen, wreed gemakkelijk.