Dat is ontleend aan het Latijn: cancer ‘kanker, kankergezwel’. Dat woord gebruikte de Romeinse geneeskundige Celsus (28 v. Chr.-25 na Chr.) ter vertaling van het Griekse karkínos ‘kankergezwel’, de naam die Hippocrates er aan gaf. Beide woorden hadden eerder al de betekenis ‘krab’.
Hippocrates bestudeerde en beschreef diverse vormen van kanker: aan borst, baarmoeder, maag en huid. Zijn naamgeving voor deze ziekten baseerde hij op de vorm van de door hem geobserveerde gezwellen: een hard centrum met enkele uitlopers, die hij vergeleek met de vorm van een krab.
Amadea
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
+ zo is het mij ook geleerd op school bij bio.
Amadea gebruikt het woord krab, ik vond het woord kreeft onder het woord kanker.
Bron: Mehler, Grieks woordenboek.