waarom klagen nederlanders vaker over spelling dan bijv engelsen?

ha ik heb pas een jaar internet en heb heel mn leven zonder geleefd ....

iets wat me opviel wel was het volgende :

ik had vroeger een tien op rapport voor engels havo nivo

nu kom ik zowel in nederland op sites en ook in engeland

zodra ik in nederland ben dan beginnen mensen te klagen en te vloeken : bijv zo van : jij ongestudeerde.... of jij geestelijk beperkte

dit doen ze dan omdat mijn persoonlijke spelling afwijkt van de norm : ik gebruik geen hoofdletters en kommas en ook geen interpuncties etc etc

nu wil het feit dat ik ook vaak op een universiteits forum ben in londen.... en daar lopen ook professors rond enzo en als ik daar dus ben krijg ik nooit nul komma nul een enkele klacht over mn manier van schrijven

ja dat viel me wel op hee? aan nederland tov van engeland

zou hier ook een veklaring voor zijn ? mischien?

zelf is mijn antwoord hierop : ik vind de engelsen moderner en ja we leven steeds minder in een text cultuur en meer in een beeldcultuur?

Toegevoegd na 50 minuten:
ps ps als antwoord op een van de reacties : nee ik word in engeland regelmatig uitgescholden : maar dan niet om mn spelling maar om de inhoud van een van mn topics....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat jij het makkelijk vindt om zo te schrijven, is jouw goed recht, maar vergeet niet dat wij het moeten lezen en ik vind het waardeloos, kinderachtig en dom-overkomend.
Als je op die manier een sollicitatiebrief zou schrijven, zou je nimmer aangenomen worden.
En waarom niet gewoon de spelregels van de Nederlandse taal toepassen? Als je met een voetbalwedstrijd meedoet, pas je toch ook niet je eigen regels toe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom gebruik je eigenlijk wel regelmatig de dubbele punt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje wat een raar Nederlands schrijf jij ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jfoddees apjvpeeasd kpkeadpdokp kdkokdas ledfkorit uvnvdlkfjs dposjsp sjiseslsps jdpoiuf upoggojgjepg! (Als je dit antwoord van mij niet kunt lezen, komt dit omdat mijn persoonlijke spelling afwijkt van de norm: Ik gebruik alle letters in een willekeurige volgorde etc etc.....)

Het beste antwoord

ten eerste zijn Engelse beleefder zij zullen je wel beoordelen op je taalgebruik maar het niet zeggen zeker niet in een zakelijke context wat een universiteit toch ook is dus de Nederlanse openheid speelt hier een rol

daarnaast zijn er in het Engels veel meer juiste spellingen je hebt engels engels amerikaans engels australisch engels nieuw zeelands engels en deze vormen lijken allemaal heel sterk op elkaar maar zijn net wat anders het verschil is wel een stuk minder sterk dan tussen nederlands en afrikaans bijvoorbeeld dus zien engelsen sowieso meer spelfouten voorbij komen ze zijn zelf daardoor vaak ook minder zeker van wat de juiste vorm is

maar voor het niet gebruiken van interpunctie is geen excuus het maakt een tekst makkelijker leesbaar discussie punten makkelijker terug te vinden enz dus gebruik vanaf nu deze maar weer wel dan zal ik je niet lastig vallen met een spelfoutje her en der

* Interpunctie en hoofdletters met opzet verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk niet dat de Engelsen moderner zijn dan de Nederlanders. Misschien heeft het met de plaatsen op internet te maken, hoe mensen reageren op u. Kan me zo voorstellen dat een professor zich anders uit, dan iemand van laten we zeggen het bouwvakkersforum. Wil niet zeggen, dat het de professor niet opgevallen is, dat u spellings- of grammaticale fouten maakt. Hij zegt het misschien alleen niet, of op een andere manier.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Wellicht leveren mensen op een Engels forum minder kritiek omdat ze zien dat je Engels niet je moedertaal is. Dat mensen schelden en beledigen omdat je de Nederlandse taal niet correct gebruikt is natuurlijk nooit goed te praten.

Maar het feit dat je geen interpunctie gebruikt is natuurlijk wel storend. Het maakt je verhaal minder goed leesbaar en dat kan vrij vervelend zijn voor de lezer. Dat heeft niks met modern te maken of met beeldcultuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat schelden van mensen is natuurlijk niet netjes. Maar het weglaten van interpunctie en hoofdletters is niet 'moderner', maar gewoon lui. In plaats van dat jij ervoor zorgt dat jouwtekst goed leesbaar is, gooi je dat probleem op het bordje van de lezer.

Zeker in het Nederlands (nog meer dan in het Engels, waar het trouwens ook niet onbelangrijk is) is interpunctie ook gewoon nodig om betekenisverschillen duidelijk te maken en je tekst leesbaar te houden.

Dat we in een beeldcultuur zouden leven, doet er niet toe. Je plaatst hier geen beeld, maar een tekst. En dan is het netjes om er wat moeite in te steken om je tekst leesbaar te maken. En juist het bééld van je tekst (hoofdletter, interpunctie, alinea's, witregels) maakt daarbij het grote verschil. Dat heeft weinig te maken met spelling.

Het verschil tussen Engelsen en Nederlanders zit hem er overigens niet in dat Engelsen 'moderner' zijn. Waarschijnlijker is het dat het een ander cultuurverschil is: Nederlanders zéggen eerder dat ze je teksten beroerd vinden om te lezen, Engelsen dénken het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn nogal wat neerlandici-wannebee's, blijkbaar zijn we trots op oze taal. het leuke is dat taal pas interessant word als het leeft en incorrecte maar mooie toevoegingen worden geoppert die het bewijs leveren dat taal geen wiskunde is. bijv:

oudere jongeren (contradictio in terminis, maar je weet gelijk wat er bedoelt word, babyboomers die nog hippies willen blijven in de 2 onder 1 kap)

doemdenken (ook ontsproten aan de geest van K & B en incorrect nederlands totdat met het zelf ging gebruiken en de van dale wel moest volgen)

wat nederlanders en taal betreft... we talk a big game, maar belgie is superieur aan ons wat onze eigen taal betreft, en niet zo'n beetje ook. en de belgen zijn gek genoeg weer bescheiden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft zijn dit twee verschillende dingen. Creatief omgaan met taal, beseffen dat taal leeft, taalvondsten doen, nieuwe uitdrukkingen creëren, dat vind ik allemaal prachtig. Ik ben geen conservatieve moerstaalfundamentalist. Simpelweg de moeite niet nemen om een tekst leesbaar te houden (en gelezen worden is altijd een doel van een tekst!) vind ik niet prachtig. Dat is afbraak in plaats van opbouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min is overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is meer het idee dat taal verstaanbaar moet zijn, niet correct. als je naar muziek kijkt is het gevoel vaak dominant aan wat als correct word beschouwd. op de middelbare school hadden we een muziek leraar die neerkeek op alles wat pop was, omdat het in zijn ogen naar de maastafen van klassieke meesters onkundige rommel was je hoefde er geen uitgebreide studie voor te doen laat staan conservartorium, niet noten te kunnen lezen, dat is geen muziek maar oergeluiden die waarop je je hoofd heen en weer ka bewegen. iedereen was een beetje bang voor die man, en de muzieklessen waren onderhoudend voor degene met veel aanleg voor theorie maar voor de rest saai. de beste man moest tot zijn eigen spijt door parkinson aftreden, waarna er een nieuwe muziekleraar kwam die net van het conservatorium was geplukt. tot onsteltenis van het bestuur maakte hij er een anarchie van, hij kocht een drumstel, een elecktrische gitaar met versterker, bas, 10 akoestische gitaren 10 keysboards en liet iedereen zijn gang gaan liet wat ducu, zien over metallica en vertelde weing maar vroeg waarom de studenten het wel of niet mooi vonden. lang verhaal kort, de kinderen vonden muziek ineens leuk omdat ze de vrijheid hadden zelf uit te vinden waarom iets goe of mooi was in hun ogen. zo zie ik dat met taal ook. liever incorrect en mooi dan correct en saai. alhoewel taal gedocumenteert is en soms vats staat als wiskunde is het boven al een kunst die verheven is boven de lettre van de wet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een zin begint met een hoofdletter dan kan je duidelijk zien dat ie niet rechts maar links begint dat is een reden.... en : om mijn text leesbaar te houden gebruik ik spaties tussen de zinnen hee? maar goed dus : ik heb dus helemaal geen last van onleesbaarheid waarover jullie spreken zodoende viel me dus op dat ik in engeland geen enkele klacht ontvang ..... ik persoonlijk vind engels een modernere taal hee? dan nederlands neem bijv het verschil tussen de D en de T bij werkwoorden vervoegen .... das allemaal ouderwets denk ik ....stamt nog uit get jaar nul net zoals shake spear engels ook uit het jaar nul stamt moet je ook weten ja : engeland zit overal in de wereld met hun engelse taal hee? das toch wel een soort machtige natie te noemen op dat gebied ik vind de engelsen dan ook slimmer op dit gebied nederlanders kritiseren vaak maar ha kunnen zelf niet zo goed tegen kritiek vaak als ik deze discussie start hoor je ook mensen zeggen dat nederlands zo een schone taal is en elke andere taal minder waard is dan nederlands ja dat vind ik een kwestie van hoogmoed hee? klopt niet vind ik ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha ik doe niet aan dt hoor ha ha ik anglificeer me gewoon totaal hee? in het engels gebruiken ze ook standaard een d dus ik schrijf gewoon ( netjes ha ha en consequent ) : ik word jij word hij word
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@menno: het punt is dat een geschreven tekst vooral léésbaar moet zijn. Ik geef zelden commentaar op de kwaliteit van teksten op GV, maar ik moet, nu we het erover hebben, toegeven dat ik daar bij jou ook moeite mee heb. In zo'n enorme lap tekst, zonder hoofdletters en zonder witregels, raakt het oog snel de draad kwijt. Zoals ik al zei: creatief omgaan met taal vind ik geweldig. Vooral doen. Maar als je het niet leesbaar maakt, gaat die creativiteit volkomen aan de lezer voorbij. @edwin: je zegt dat je de Engelsen slimmer vindt op dit gebied. Maar het kan je toch niet ontgaan zijn dat hoofdletters en interpunctie ook in de Engelse taal een belangrijke rol spelen? Vind je de Engelsen slimmer omdat hun táál beter zou zijn, of vind je ze slimmer omdat ze jóú niet bekritiseren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazz was onleesbaar voor ford omdat hij zich er niet in wilde verdiepen.... snap je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is gemakkelijk gezegd, menno, maar ik zie de vergelijking niet opgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je dus wiskundig tuurt, dat is dan weer vrij moeilijk om af te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het, in jouw gedachten, mogelijk (alleen maar mógelijk) dat 'wiskundig turen' niet het probleem is? Het is zelfs eerder andersom: dat het me - ondanks dat ik er wat moeite mee heb - tóch goed lukt om jouw teksten te lezen, is door mijn achtergrond als tekstcorrector. Iemand die in jouw beleving ontzettend 'wiskundig tuurt' dus. Om jouw teksten te lezen, moet ik een beroep doen op die vaardigheden. Zonder zou het een stuk moeilijker zijn, en zou ik waarschijnlijk halverwege afhaken. Het zorgt er dus voor dat ik het niet kan lezen zónder 'wiskundig' te 'turen', terwijl ik dat bij leesbare teksten wél kan en er veel plezier aan kan beleven als iemand speelt met taal. Wat er verloren gaat, is juist eventueel creatief taalgebruik. (En nee, het weglaten van hoofdletters, leestekens en witregels is an sich niet creatief.) Dat komt omdat het te veel energie kost om het geheel door te ploegen om die creativiteit nog op te merken. Misschien heb je soms prachtige taalvondsten, ik weet het niet. Als het zo is, gaan ze in ieder geval verloren in de brij. Om terug te komen op jouw vergelijking met jazz: ik heb geen moeite met je teksten omdat ik me niet wil verdiepen in je stijl, maar omdat je de notenbalken en rusten hebt weggelaten. Daardoor kost het meer tijd en energie om te ontcijferen welke individuele noten je bedoelt, waardoor de compositie als geheel verloren gaat. Ik wordt op deze manier namelijk gedwongen om 'wiskundig' te 'turen' naar die noten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je beroept je op kunde niet inzicht of doorzicht... lubbers die engels spreekt zeg maar. iets kunnen is nog niet iets meester zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
T'is al goed, laat maar. Het was een goedbedoelde opmerking, als je per se wilt dat het aan mij ligt, dan mag je dat vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker ook goed bedoeld opgevat, alleen is taal in gebruik MI een variabel en qua kunde een (zei het steeds verschuivend, groeiend en krimpend) een vaststaand gegeven. ik ben dus meer van de school "het proces is intressanter dan het eindresultaat" het gaat er ook niet om elkaar te overtuigen. het is meer een insteek je hebt of kiest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik mis wat werkwoorden
Das nouw niet zo moeilek. Nederlands is een heele moeieluke taal die totaal niet logies in elkaar steekt. Buiten dat presteren de geleerden het ook nogges om onze taal om de zoveel jaar helemaal te herzien en het nog moeiluker te maken.
Wat is de logika van een t achter een d???

Ik wordt
Ik word
Ik wort

Je zegt hetzelfde maar schrijft wat anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee..de engelse spelling...die is logisch...not!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste SenorKwabbi, jij mag dan nog maar Latijn-student zijn, ik ben er al jaren klaar mee.
Er is verschil tussen grammatica en spelling, misschien heb je dat nog niet gehad ;-)
Hear, bear, heart, tear, tear apart.
En zo zijn er tienduizenden spellings struikelblokjes in de engelse taal. "Damnant quod non intellegunt."
Cicero
Gebruik die grijze massa van je nou eens even: waarom denk je dat er hoofdletters, komma's en interpunctie zijn uitgevonden? Heel goed ja; je hebt het geraden. Die zijn er omdat die het lezen een stuk vergemakkelijken en veraangenamen. Als jij zonder dat in je dagboek wilt schrijven, ga je gang. Maar het zou voor andere mensen getuigen van een beetje beleefdheid als je je aan de algemeen gangbare schrijfnormen houdt; anders kan je beter niet op een forum komen. Tsja, en als mensen jou voor dom verslijten vanwege jouw schrijfstijl kan ik me dat erg goed voorstellen ook al ben je misschien superintelligent.
13 jaar geleden
Engelsen zijn altijd super beleefd over het engels van buitenlanders... vaak heel onterecht ook... Maar dat is niet zo gek, omdat zijzelf meestal alleen engels spreken, en dus veel respect hebben voor mensen die wel vreemde talen spreken...

En als je geen hoofdletters, interpunctie of alinea's gebruikt wordt je tekst wel een ondoorzichtig breiwerk...

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat wat irritant vinden...en het niet eens lezen, al is de inhoud inderdaad het belangrijkst...

Ik heb nooit gemerkt dat er in Nederland zo raar wordt gereageerd op spelling... de meeste berichten staan juist vol fouten...zowel uit slordigheid/snelheid, als grammaticaal....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt pas een jaar internet en "je hele leven" zonder geleefd.
Maar je bent dan ook pas 39.

Die 10 voor Havo nivo Engels is fantastisch. Had ik ook op de Havo. Blijkt in het echte leven iets minder voor te stellen.

Als jij je gedraagt als een halve zool, kun je ook verwachten dat mensen jou beschouwen als een halve zool: Iemand die bewust hoofdletters weg laat en zegt geen interpunctie te gebruiken maar dat wel doet: nl. Dubbele punt, vraagteken, en vaak drie puntjes, dat viel me wel op hee?

"aan nederland tov van engeland zou hier ook een veklaring voor zijn ? mischien?"

Waarom zouden de Engelsen jou wijzen op jouw rare manier van schrijven. Het zal ze een worst wezen. Engelsen zijn tamelijk flegmatiek. Die denken: mooi, een Nederlander die probeert Engels te schrijven. Klaar.

We leven in een beeldcultuur? Dan moet je ophouden met onbegrijpelijke teksten te produceren.
Ga dan maar alles in plaatjes doen. Maak een stripboek, ofzo.