wat betekent (letterlijk én figuurlijk!) het spreekwoord: je moet nooit geeuwen tegen een paard?

http://www.gedachten-gedichten.nl/meer_taal/spreekwoorden_beginletter_j_3.php

Hier wordt een verklaring aan gegeven, maar ik snap het nog steeds niet!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuke vraag ! Sorry geen plusje dit keer zit op mn iPhone dus dat gaat niet!

Het beste antwoord

Heb je wel eens een paard zien geeuwen?
Een paard kan zijn bek, of mond net hoe je het noemen wilt heel ver opentrekken, verder dan jij.
Dus hier wordt bedoeld: als je een wedstrijd geeuwen doet met een paard, (dus tegen het paard geeuwen, een wedstrijd speel je ook TEGEN iemand) dan weet je van te voren dat je verliest. Zonde van je energie dus.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou Ik had als "verklaring" echter een link meegegeven, en ook daar werd ik niet wijzer van. Dus een veronderstelling is niet hetzelfde als een antwoord. Wel bedankt voor het meedenken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bril, je vraagt om de letterlijke en figuurlijke betekenis en ik denk dat anneliez het bij het juiste eind heeft. Ze legt beide tegelijk uit en de letterlijke betekenis had ik zo niet kunnen bedenken. Het is overigens een heel weinig gebruikt spreekwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord, hier kan ik me in vinden. +

Andere antwoorden (1)

Heel simpel zoals het er staat ;)
Als je van te voren al weet dat je een voetbalwedstrijd of weddenschap gaat verliezen, begin er dan ook niet aan.

Geeuwende paarden zijn zonder energie en zullen dus ook niet winnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet nooit geeuwen TEGEN een paard staat er, en ik vraag me ook af wat daar de letterlijke betekenis van is. Er staat niets over een paard dat geeuwt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is waar. Misschien heb je dan kans dat het paard ook begint met geeuwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om een wedstrijdje in geeuwen, dat kun je niet van een paard winnen. Al vind ik het een tamelijk onbegrijpelijk spreekwoord, je ziet een paar niet zo vaak geeuwen en dan valt het nog niet zo op dat ze hun bek zo ver opendoen. Misschien zou het beter zijn om te spreken over "Je moet niet geeuwen tegen leeuwen", maar ja zo is het spreekwoord nu eenmaal niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier krijgen gapende paarden een heel andere betekenis. http://www.2bone.nl/paarden/gapende-paarden
Amadea
10 jaar geleden
Het spreekwoordenboek van Stoett kent niet deze uitdrukking maar wel een vergelijkbare, namelijk "Tegen een oven gapen". En dat betekent: nutteloos werk doen. Nutteloos omdat het onmogelijk is: een oven kan niet gapen. Meestal in ontkennende vorm gebruikt, "niet tegen een oven gapen", omdat het geen nut heeft tegen iemand op te schreeuwen die een grote mond heeft.
http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe002nede01_01_1797.php#v1739