Waarom spreken veel voetballers en coaches in de "je" vorm en niet ik/wij tijdens een interview?

Dit zal aangeleerd zijn maar ik vraag me al jaren af waarom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Volgens mij is dat omdat er vaak op een stellende manier, in het algemeen wordt gesproken. Zoals je ook kunt zeggen: "Als er een kind de weg op rent, dan denk je geen moment na, dan sta je meteen stil."
Een handige manier van spreken, want als het niet wordt weersproken door de interviewer, dan wordt dat wat gezegd is onderdeel van het gezamenlijk referentiekader. Weet je zeker dat je op dezelfde lijn zit. Heel cooperatief taalgebruik eigenlijk, dat je'en.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is om afstand te houden van het verhaal. De jij vorm houdt vooral de emotie meer op afstand. Praat iemand in de ik-vorm dan is er meer betrokkenheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Professionele voetballers krijgen een media training.
De 'ik' vorm nodigt meer uit tot 'persoonlijke' mening.. De voetballer is uiteindelijk niet de doorgewinterde woordvoerder met een enorme communicatietraining..

(Voetballers zijn uiteindelijk ook maar werknemers en de communicatie afdeling weet het best wat de vereniging wil uitstralen..)

Zij krijgen tips en tools om zoveel mogelijk aan de oppervlakte te blijven. Mening vragen ontwijken.. vragen in den treure herhalen.. (Dus wanneer de interviewer een vraag stelt, de hele vraag herhalen) werkt heel verwarrend voor de luisteraar, waardoor de luisteraar al naar enig moment is afgeleid en het antwoord (moeilijker waarneemt), eigenlijk vaak ook nergens toe leidt..

Zoals de bal is rond.. ;-) In dit geval is met name ontwijken van de bal.. de juiste training...