Bestaan er woorden in het Engels als wanna , gonna zo ja wat betekent dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
7.1K

Antwoorden (5)

Dat zijn afkortingen van 'want to' en 'going to'. "I wanna dance" en "I'm gonna dance".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is het Amerikaans-Engels.

What are you going to do Friday night? > Whatcha gonna do Friday night? / Watcha gon' do Friday night?

What do you want to do Friday night? > What you wanna do Friday night? / Whatcha wanna do Friday night?

(Wat ga je doen + wat wil je doen)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad Amerikaans-Engelse spreektaal. In principe is het geen correct woord.
Er zijn wel meer van dat soort woorden. Abba had een grote hit met Gimme gimme gimme. (Give it). Het is geen formeel Engels, maar bekt wel lekker. Ain't is ook zo'n woord. Daarnaast heb je natuurlijk veel slang taal, vooral in Australie hebben ze daar een handje van. Barbie betekent daar bbq. And brekkie staat ook voor breakfast.

Toegevoegd na 1 uur:
Give it is give me (Gimme)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gimme = Give me.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt ja bedankt!
LeonardN
5 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Ain%27t
Ain't is niet "zo'n" woord
Woorden als wanna en gonna zijn spreektaalverbasteringen in Amerikaans Engels van want to en go to: het is eye dialect.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gonna en wanna is gewoon spreektaal. Het klinkt sneller dan " are you going to.." of "do you want to...." en zo doen ze dit ook bij " isn't it.." dit wordt al snel samengevoegd tot "aint". Let wel; dit is spreektaal dus wanneer je onderling met elkaar praat. Het wordt niet zo geschreven in een correct Engelse brief !
amc