Ik ben opzoek naar een woord, ik weet alleen de betekenis: ontwijken van bewijslast door je te beroepen op vanzelfsprekende logica. Iemand enig idee?

Bijv. Het is logisch dat wanneer je alle fietsen blauw verft, er meer mussen komen

Het is dus een vorm van een drogreden, en er zijn verschillende vormen. Bijv. "....tiek" of jullie zijn "....isch"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (5)

Zoek je wellicht naar het woord sofisterij (sofistiek, sofistisch)?
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik denk dat het qua bekendheid in de buurt komt maar het is meer op de logica gericht (sofistiek is puur drogreden)
Met een beetje creativiteit zou je hiermee dialektiek of pragma-dialectiek kunnen bedoelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cirkelredenering, kronkelredenering, non sequitur, paralogisme, syllogisme?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Apagogisch, ontologisch?
je zou het boerenlogica kunnen noemen
12 jaar geleden
Onuitgesproken premissen?