Waar moet de komma?

Is het nou

Dat is erg mooi, maar dat is wel erg donker.

Of juist

Dat is erg mooi maar, dat is wel erg donker.

Hoe zit dit met bijv omdat? Of andere signaalwoorden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Het beste antwoord

De eerste zin "Dat is erg mooi, maar dat is wel erg donker." is juist. Hetzelfde geldt voor "omdat". "Dat is erg mooi, omdat het erg donker is.". Met zo'n woord begint vaak een toevoeging, een extra uitleg of een tegengestelde opmerking bij de hoofdzin "Dat is erg mooi.". De bijzin of de toevoeging staat dan volledig achter de komma, samen met het "signaalwoord".

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik had het woord "signaalwoord" tussen aanhalingstekens gezet, omdat ik niet zeker wist of dit een taalkundige term is. Volgens Wikipedia is het dat wel, zo is mijn indruk, maar wat ik hierboven schreef, geldt niet (altijd) voor alle op de website http://nl.wikipedia.org/wiki/Signaalwoord genoemde signaalwoorden.
Antoni
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die moet voor het woord maar:

De komma is een van de moeilijkste leestekens in het Nederlands. Er zijn geen vaste regels aan de hand waarvan je altijd kunt bepalen wanneer op welke plaats komma's gebruikt moeten worden. Het belangrijkste uitgangspunt is dat een komma geplaatst wordt als er bij het voorlezen een duidelijke pauze hoorbaar is; ook de toonhoogte waarmee de zin wordt uitgesproken verandert vaak iets. Hoe langer de zin is, hoe meer behoefte er bestaat aan een rustpunt in de zin, en dus aan een komma.

In de volgende gevallen is een komma altijd op z'n plaats:

In opsommingen: 'Zij schrijft artikelen, essays, romans, verhalen en columns.'
Tussen gelijkwaardige bijvoeglijke naamwoorden: 'Oma had een mooie, oude, eiken linnenkast.' (Meer voorbeelden vindt u hier.)
Voor en na een bijstelling: 'Schultz van Haegen, de minister van Infrastructuur en Milieu, deed een nieuw voorstel.'
Voor en na een uitbreidende bijzin: 'De cursisten, die goed Nederlands spreken, vinden die komma's niet moeilijk.' (Zie ook ons advies over de komma voor die en dat.)
Na de aanhef boven een brief: 'Geachte heer/mevrouw,'.
Voor en/of na een aanspreking: 'Sanne, heb je het naar je zin hier?', 'Lukt dat deze week nog, papa?', 'Luister, jongen, zo werkt dat niet.'

Het is ook gebruikelijk om tussen twee naast elkaar staande persoonsvormen een komma te zetten: 'Wat zij gezegd heeft, is heel opmerkelijk', 'Nu ik er langer over nadenk, vind ik het geen gek idee', 'Wat zij bereikt heeft, is vooral te danken aan haar doorzettingsvermogen.' Alleen in korte zinnen kan de komma tussen persoonsvormen soms achterwege blijven: 'Wat je zegt ben je zelf', 'Wie dit leest is gek', 'Voor je het weet is het zover.' In deze zinnen is ook geen duidelijke pauze hoorbaar.

Vóór voegwoorden als hoewel, omdat, zodat, opdat, indien, maar, aangezien en terwijl kan meestal het best een komma worden geplaatst: 'Zij vertelde het aan iedereen, hoewel de informatie vertrouwelijk was', 'Hij dacht er lang over na, aangezien hij veel tijd had.'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een komma mag je eigelijk zetten waar U wil. De komma is niet zoals een punt dat wil zeggen "hier stopt de zin". Een komma moet je aanvoelen waar je ze wil. De komma is bedoeld om een rustpauze te geven. Anders ga je de zin in eenmaal afratelen. Het geeft ook betekenis aan de zin en wat jij wil zeggen.
Bv Ik wil een gebak. Als je nu schrijft Ik, wil een gebak. Dan leg je de nadruk op uzelf dat je zeker een gebak wil. Dit kan bv een antwoord zijn op een vraag, terwijl je in de eerste zin, gewoon tegen iemand zegt dat je gebak wil.
Bv bij een opsomming zet je ook een komma omdat je bij ieder item dat je opsomt eventjes pauze neemt. Door de komma, juiste te plaatsen kan je veel finesse in de tekst brengen. Als je nu bv een tekst wil schrijven over een altijd door ratelende vriend, dan kan je mischien geen komma's plaatsen. Dan krijgt de lezer het gevoel dat jij hebt wanneer je naar je vriend luistert.
Tegenovergestelde bij een verlegen en aarzelend sprekende vriend kan je juist veel komma's plaatsen. Zo zijn er dus ontelbare manieren om een komma te plaatsen.
In uw geval kan het in beide gevallen
In het eerste geval vind je het mooi maar stel je vast dat het donker is.
In het tweede geval ben je eigenlijk ook een beetje teleurgesteld dat het donker is. Dat is hoe ik de zinnen begrijp. Maar mischien zullen andere mensen het weer anders verstaan. Dat is het boeiende van een geschreven taal.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Er zijn veel vrijheden in het gebruik van de taal, maar ik betwijfel zeer of er zo veel vrijheden bestaan als jij beschrijft!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk dan maar eens in de literatuur op na en je gaat daar veel eigenaardige zaken lezen, van mensen die daar hun brood mee verdienen.
De komma wordt ook in de muziek gebruikt, voor dezelfde reden als in een zin of tekst. Deze wordt dan geplaatst bv om te ademen, bij blaasinstrumenten. Deze worden dan geplaatst waar de componist een pauze heeft ingebouwd. Nu kan de muzikant een eigen interpretatie van dat stuk willen geven en de komma's ergens anders wil plaatsen, wat ook en goed resultaat geeft.
Antoni
10 jaar geleden
Schrijvers kunnen zich in hun boeken wat meer vrijheden veroorloven dan "gewone" mensen die graag in het dagelijks leven door de mensen om hen heen goed begrepen willen worden... Schrijvers zijn immers kunstenaars (en musici trouwens ook)!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Antoni.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag was`` waar moet de komma`` ik heb geantwoord op het woord `´moet``.
Waarom, zou ik, als gewone mens, niet, de vrijheid hebben, die schrijvers, wel hebben.
Antoni
10 jaar geleden
Omdat schrijvers kunstenaars zijn, dat heb ik al aangegeven. En "gewone" mensen worden graag in het dagelijks leven goed begrepen door de mensen om hen heen. Als jij het niet erg vindt, dat anderen niet (meteen) begrijpen wat je wil zeggen, kan je je komma's neerzetten waar je wil. Naar mijn idee is het altijd het handigst om je enigszins aan de (ook voor anderen bekende) regels te houden. Laten we het hierbij maar houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus schrijvers moeten niet begrepen worden.
De plaats van de komma zal een tekstt niet onbegrijpbaar maken. De komma zal wel nuances aanbrengen die een teks naar een hoger level brengt.
Om mijn eerste zin hier te gebruiken.
Als ik nu geïrriteerd wil antwoorden zou ik de komma achter "dus"
Dan wordt het "DUS, schrijvers moeten niet begrepen worden!!!!!!!!!"
Antoni
10 jaar geleden
Je conclusie is onjuist. Ik heb niet gezegd, dat schrijvers niet begrepen moeten worden. Zij hebben echter meer vrijheden in het gebruik van taal, zodat ze hun kunstwerken, hun boeken, mooier kunnen maken. Daardoor worden hun boeken unieke kunstwerken. Kunstuitingen, waaronder ook boeken (literatuur), worden soms niet begrepen en gelukkig is dat geen probleem. In het dagelijks leven is het echter beter als we elkaar wel begrijpen door allemaal dezelfde regels te gebruiken. Naar mijn idee zijn de regels in het algemeen strikter dan jij schreef in je antwoord. Vooral met de eerste zin "Een komma mag je eigelijk zetten waar U wil." ben ik het niet eens. Zo denk ik er over. Hier laat ik het bij. Ik zal niet meer reageren.
De komma zet je neer na een rustpunt (adempunt). Dat is wat mijn Nederlandse leraren altijd hebben geleerd. Voor maar altijd een komma. Bij sommige woorden hoeft er geen komma te worden neergezet, terwijl je hier ook een rustpunt hebt zoals bij het woordje en.

Naast het rustpunt wat ik hier zojuist zei, wat de komma ook neergezet na een vernieuwde zin of wending van een zin. Dat kan ook een tegenstelling zijn. Bijvoorbeeld: ik vind haar haar erg mooi, maar haar ogen vind ik erg lelijk.

Overigens vind ik je zin grammaticaal niet mooi lopen. Je gebruikt het woordje dat namelijk erbij. Beter is. Dat is erg mooi, maar wel erg donker. In deze zin zien we ook een soort tegenstelling wat een mooi geheugensteuntje voor je kan zijn. Bij of hoeft dit overigens niet. Wat ook helpt is de zin rustig in je hoofd mee te lezen, dan weet je gelijk waar die komma hoort te staan. Succes.