Wanneer krijg je -e of -en bij een samenstelling?

-

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.4K

Het beste antwoord

Het is meestal heel simpel: wat voor meervoud heeft het eerste deel van de samenstelling? Als dat alleen een meervoud op -en heeft, moet er ook -en gebruikt worden in de samenstelling - zo wordt het dus krantenbak en pannenkoek.
Kan het meervoud zowel -en als of -es zijn, of is dat -s, dan eindigt het op -e: het meervoud van seconde kan zowel seconden als secondes zijn, dus wordt het secondewijzer, net zoals het tegenwoordig groentesoep is en lindeboom.

Er zijn een paar vreemde uitzonderingen: koninginnedag ( het is wel koninginnensoep), en zonnebloem. Die uitzondering wordt gemaakt omdat het eerste deel an de samenstelling naar iets verwijst dat enig is in zijn soort (er zijn meer koninginnen, maar in Nederland is er maar één; er zijn veel zonnen, maar voor ons is er maar één - maar dit is een verraderlijke regel want waar trek je de grens?).

Officieel moet er ook geen tussen-n komen bij een dier-plantsamenstelling, dus is het paardebloem en en kattekruid - maar die uitzondering zie je zelden toegepast en dus schrijven de meeste mensen paardenbloem en kattenkruid.
Versteende uitdrukkingen krijgen ook geen tussen-n: kinnebak bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gildebroeder, kerkeraad, gazellenoog, hanenkam, kippenei, hondenbeet, hanepoten, apenstaartje, bokkenpruik, bokkepootje, pereboom, abrikozenjam, geitenbreier.

Weet jij hoeveel woorden hierboven fout gespeld zijn? Ik niet. En niemand weet dat meer. En mensen die zeggen dat ze het weten, jokken een beetje ;-)

Met de komst van het laatste groene boekje, waren de regels weer veranderd, en is er uit protest een witte spelling gekomen. Een officiele spelling hebben we nu dus nog wel, maar sommige kranten en tijdschriften houden zich er niet meer aan. Chaos dus....

Om de verwarring nog groter te maken, beweert de taalunie weer, dat de bedenkers van de witte spelling, woorden, waartegen ze protesteerden, toch volgens de Groene spelling in het witte boekje hebben gezet.

Maak je nooit meer druk om de tussen -n, en doe wat je hart je ingeeft. ;-) Je zult een baan nooit mislopen, als je het in je sollicitatiebrief hebt over een geitenbreier, terwijl het misschien geitebreier moet zijn. Want je aanstaande werkgever weet het ook niet meer. En belangrijk vindt hij het ook niet. Hij is alleen maar blij als je blij schrijft en niet blei.