Is doven taal (gebarentaal) over de hele wereld het zelfde ?

Ik vraag me al een tijdje af als je doof bent en in een ander land komt en ook tegen dove mensen praat of ze elkaar begrijpen met gebaren taal.
Dus ik bedoel is gebaren taal in elk land het zelfde
Wij proberen ons verstaanbaar te maken met engels of wij proberen een beetje die taal te leren van het land waar we zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
19.3K

Het beste antwoord

Nee, ook in gebarentaal zijn er verschillende talen en zelfs dialecten...

Toegevoegd na 1 minuut:
Van wiki:

Veel landen of regio's kennen hun eigen gebarentaal, die los staat van de gesproken taal van de horende mensen. Voorbeelden van landelijke gebarentalen zijn NGT (Nederlandse Gebarentaal), VGT (Vlaamse Gebarentaal) en ASL (American Sign Language). Daarnaast kunnen er ook regionale varianten bestaan, die vergelijkbaar zijn met gesproken dialecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede uitleg

Andere antwoorden (4)

Nee ik denk niet dat hetzelfde is. Er worden ook letters uitgebeeld en die zijn niet in elke taal hetzelfde zoals bv in China
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De internationale index van talen onderscheidt 121 gebarentalen van dovengemeenschappen.

Veel landen of regio’s kennen hun eigen gebarentaal, die los staat van de gesproken taal van de horende mensen. Voorbeelden van landelijke gebarentalen zijn NGT (Nederlandse Gebarentaal), VGT (Vlaamse Gebarentaal) en ASL (American Sign Language). Daarnaast kunnen er ook regionale varianten bestaan, die vergelijkbaar zijn met gesproken dialecten.

Omdat gebarentaal geen kunsttaal als Esperanto is, bestaat er niet één universele gebarentaal. Al bestaan er met Gestuno en Signuno wel pogingen die te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet... Iemand die doof is krijgt les van iemand in een andere taal, afhankelijk van waar dat die twee wonen... Dus hoe kan het dan precies hetzelfde zijn als de bron anders is...

Er zijn vele doventalen, dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn nogal wat mensen die denken dat er maar 1 gebarentaal zou bestaan en dat alle doven over de hele wereld dus dezelfde gebarentaal gebruiken. Dat is natuurlijk niet juist. De gebarentaal die in Spanje wordt gebruikt, is niet dezelfde als de gebarentaal die in Nederland wordt gebruikt en de Nederlandse Gebarentaal verschilt dan weer van South African Sign Language (SASL). Er bestaan op de wereld heel veel verschillende gesproken talen en er zijn ook heel veel verschillende gebarentalen.