Wat is middenbestuur?

Deze term hoorde ik bij buitenhof, uit de context dacht ik op te maken dat het een ander woord is voor provinciale staten. Maar weet dit niet zeker.

Weet iemand wat de exacte definitie van middenbestuur is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.6K

Het beste antwoord

Met middenbestuur wordt een bestuurslaag tussen het niveau van gemeenten en rijk bedoeld. Daarbij maakt het niet uit met welke term die bestuurslaag wordt aangeduid. In Nederland heten het provincies, in Duitsland deelstaten, in Frankrijk departementen, in Engeland counties. De discussie ging over de vraag of je zo'n bestuurslaag wel nodig hebt, niet over hoe je ze moet noemen. Daarom werd een algemene term gebruikt. In Denemarken kent men geen middenbestuur, d.w.z. geen provincies en ook niet iets dat anders heet maar min of meer dezelfde functie vervult.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Over het algemeen wordt met "middenbestuur" de provincie bedoeld, dat klopt. Het provinciebestuur bestaat uit het college van Gedeputeerde Staten (GS), dat wordt geleid door de Commissaris van de Koningin, de voorzitter. In Limburg wordt de Commissaris van de Koningin aangeduid met "gouverneur". Provinciale Staten (PS) is het controleorgaan van de provincie. GS vormen het dagelijks bestuur van de provincie, PS vormen het algemeen bestuur. Het provinciebestuur wordt het middenbestuur genoemd omdat het tussen het rijk en de gemeenten opereert.

Ik ben er niet zeker van of er werkelijk een definitie van "middenbestuur" bestaat. Deze is in ieder geval niet te vinden op websites als www.vandale.nl en www.encyclo.nl.
Antoni