Is een bericht per email 'schriftelijk'?

Bijvoorbeeld als er aangegeven wordt dat je een lidmaatschap schriftelijk moet opzeggen. Betekent dit dat een email voldoende is? Of moet er dan een fysieke brief verstuurd worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
8.5K

Het beste antwoord

Email is ook schriftelijke communicatie, al bestaat er nog maar weinig jurisprudentie over. Verklaringen, opzeggingen o.i.d. zijn in ieder geval wel rechtsgeldig maar wel onderhevig aan een aantal voorwaarden.

Het Burgerlijk Wetboek regelt in artikel 227a van boek 6 dat een overeenkomst ook via een elektronisch document afgehandeld mag worden als er aan 4 eisen voldaan is.
- Raadpleegbaarheid door partijen
- Authenticiteit voldoende gewaarborgd
- Dateerbaarheid (datum moet af te leiden zijn in email)
- Identificeerbaarheid (beide partijen)

Er zijn maar 4 uitzonderingen op de regel dat elektronisch communicatie hetzelfde is als schriftelijk:
- overeenkomsten over onroerend goed
- zekerheden stellen door prive-personen
- overeenkomsten waarbij een rechter of notaris ingeschakeld moet worden.
- testamenten of legaten die met erfrecht of familierecht te maken hebben.

Dus ja, een bericht per email is zonder twijfel schriftelijk. Er is dus geen fysieke brief nodig.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens, deze 4 eisen zijn makkelijk te voldoen:
Authenticiteit en identificeerbaarheid met een digitale handtekening. Raadpleegbaarheid door een algemeen bestandsformaat te kiezen die door de tegenpartij geopend kan worden en dateerbaarheid door de datum die standaard in een mail vermeld staat.

Een digitale handtekening is overigens niet verplicht maar wel verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had ik ook willen antwoorden, +1 dus. Onder bepaalde voorwaarden kan het per e-mail.

Andere antwoorden (6)

Nee, schriftelijk is een fysieke brief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, bij schriftelijke opzegging is een email niet voldoende. Dit is nog van vroeger, een brief moet ondertekend zijn, een email is dat niet, deze kan in principe van iedereen afkomstig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet helemaal waar. Een brief kan ook van iedereen afkomstig zijn. Manieren waarop je dit oplost is met een handtekening, een relatienummer, etc. Dit kan ook prima in een email. Daarnaast is de identificeerbaarheid van een email tegenwoordig vaak makkelijk omdat deze al bekend is bij de organisatie voordat er wordt opgezegd.
alleen als je de email uitprint.

Toegevoegd na 30 seconden:
en je handtekening er onder staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een email geen schriftelijk bericht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben het niet helemaal eens met een aantal bovenstaande antwoorden.
Ik heb ook mijn abonnement van de sportschool, van de wehkamp, en zelfs iets voor onze bouwdepot van de hypotheek geregeld. En dit werd allemaal goedgekeurd als schriftelijk.
Dus mijn mening is dan ook dat het zeker als schriftelijk wordt gezien.
En het mooiste is dan ook nog om mee te sturen dat je kan zien of iemand de email heeft gelezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het bestuursrecht geldt een email in ieder geval als schriftelijk. Als je een beschikking per email ontvangt is deze rechtsgeldig, deze geldt als schriftelijk. Of dat privaatrechtelijk ook zo is weet ik niet 100% zeker, maar het lijkt me eigenlijk wel.