1. Door (...) heb ik mijn lief hondje van twee weken terug kunnen vinden. Klopt deze zin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door (....), heb ik mijn lieve hondje van twee weken oud, terug kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door (...) heb ik mijn lieve hondje, van twee weken oud, terug kunnen vinden.
Rieneke1
11 jaar geleden
Was je hondje nog maar twee weken oud??
Dan klopt het wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door (....), heb ik mijn lieve hondje, na twee weken terug kunnen vinden.
Zou ook nog kunnen, de zin die jij stelt, komt mij erg vreemd voor.
Cryofiel
11 jaar geleden
1.  Door (...) heb ik mijn lieve hondje, van twee weken oud, terug kunnen vinden.
2.  Door (...) heb ik mijn lieve hondje van twee weken oud terug kunnen vinden. Deze twee zinnen hebben een verschillende betekenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig dat in de reacties niemand twee vergeet en bij de antwoorden iedereen 2 zegt. Getallen onder de 10 moeten volledig uitgeschreven worden. @ Cryo
2 Je had een hondje van twee weken en nu is hij oud?
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee. 1.  Ik heb een lief hondje. Het hondje is twee weken oud. Door (...) heb ik dat hondje terug kunnen vinden. 2.  Ik heb meerdere honden. Eén daarvan is twee weken oud. Dat hondje heb ik door (...) terug kunnen vinden. Vergelijk met de opgave die ik vroeger op school regelmatig kreeg:
1.  De man, die daar loopt, is mijn vader.
2.  De man die daar loopt is mijn vader. Bij 1. is er één man. Er wordt bij verteld dat die man daar loopt, maar die mededeling is niet noodzakelijk. Die ene man die aanwezig is, is mijn vader. Bij 2. zijn er meerdere mannen. De ene zit, de andere schildert, de derde loopt, en de vierde is een boom aan het snoeien. Mijn vader is degene die loopt. De toevoeging "die daar loopt" is in dit geval dus essentieel, dit in tegenstelling tot de situatie bij 1.
Amadea
11 jaar geleden
Tiny Lizard kreeg een pluchen knuffelhondje. Daar raakte ze erg aan gehecht. Maar later raakte ze het beestje kwijt. Dankzij (...) heeft ze haar knuffel na twee weken weer terug kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen goede zin.
Wat je doet is TEVEEL informatie in een kromme zin PROPPEN. Maak gebruik van BIJZINNEN, dan komt de informatie die je wilt geven wel GOED over.

Antwoorden (3)

Nee,..... Door(...) heb ik mijn lieve hondje 2 weken geleden terug kunnen vinden. Of Door (...) heb ik mijn lieve hondje van 2 weken oud terug kunnen vinden. In ieder geval is dat lief fout.
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Er zit iets Belgisch in de wijze van schrijven. Als dat zo is, kunnen wij als Nederlander daar geen aanmerking op maken. Ik lees bij Belgen wel meer de verkorting: mijn lief hondje. Maar met een eventuele toevoeging: oud, wordt alles wel duidelijker.
dat ligt eraan wat je wilt zeggen: Je kunt het hier lezen als"
mijn lief hondje van 2 weken oud, maar dan moet je een komma achter weken zetten, zonder komma kun je ook lezen dat je dat hondje 2 weken terug had, en het toen kon vinden
Door (...) heb ik mijn lief hondje van twee weken, (oud)terug kunnen vinden.
is dus handiger als je wilt zeggen hoe oud het beestje is

Toegevoegd na 7 minuten:
lief of lieve kan allebei
11 jaar geleden
De zin is in ieder geval heel onduidelijk.
* Een hondje van twee weken oud kan je niet kwijt zijn, want dat hoort nog in het nest bij de moeder.
* Als je het hondje twee weken in je bezit had en toen kwijtraakte, moet je dat in een bijzin vermelden.
* Als het gaat om een hondje wat twee weken kwijt is geweest, dan moet je dat
in een bijzin vermelden.
Of je schrijft: Door ....heb ik mijn lief hondje dat twee weken kwijt is geweest,
terug kunnen vinden.