Twijfel: Vertel es

Ik zit al een langere tijd te twijfelen bij het gebruik van woorden die eindigen op eens/is.
Daarbij mijn vraag, welke van de 2 zinnen is goed:
Vertel eens,
of,
Vertel is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1K

Antwoorden (5)

"Eens" is het juiste woord in de zin "Vertel eens".

Door het verkorten van dit woord in SMS-taal en op Internet tot "es" of "is", is dit misverstand ontstaan. De kans is groot dat in de toekomst meer mensen het verschil tussen "eens", "es" en "is" niet meer precies weten.
Antoni
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Inderdaad.
Misschien is het ook goed om te melden wat het dan wel moet zijn als je dan wilt afkorten:
Vertel 'ns
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ook: vertel 's zijn, maar is geen van beide correct Nederlands, maar fonetisch weergegeven spreektaal.
Vertel is, is een verbastering. Vertel eens, is goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen praten zo snel en lui dat ze letters weglaten.
Maar het is gewoon vertel eens of doe eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vertel eens:

Eens betekent eigenlijk een keer. Dus: vertel een keer

Is is een vervoeging van het werkwoord zijn (3e persoon enkelvoud) Hij IS ziek / gek / aan het werk

Omdat eens vaak afgekort wordt tot "ns, klinkt dit bij snel spreken ook als "is" en daarom wordt deze fout wel eens gemaakt.