Wat betekent de Spaanse uitdrukking "menuda pieza"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Letterlijk wil het zeggen "Wát een stuk".
Dat kan zijn "stuk" zoals in het Nederlands, waar het voor een mooie vrouw of man wordt gebruikt.
In het Spaans kan het "stuk" voor een stuk pizza, een schilderij, of wat dan ook gebruikt worden.
Menudo betekent eigenlijk letterlijk "klein". Maar in deze context wordt juist groot bedoeld.

Voorbeeld:
Mijn moeder had taart gebakken en "menuda pieza" me dio.
D.w.z. Mijn moeder had taart gebakken en ze gaf me een groot stuk.

Maar het kan heel veel verschillende betekenissen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ jij kan t weten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, inderdaad. Eindelijk eens een vraag over mijn expertise :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dacht al, waar blijf je? ik hou mijn mijn mond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 en ik vermoed zomaar dat je er nog wel minstens 10 bij krijgt... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! +1 Ik was aan het chatten in het Spaans (ben het aan het leren) en ik vertelde dat ik toen ik student was een keer veel bier had gedronken en toen werd ik (voor de grap) uitgemaakt voor "menuda pieza". Wat betekent het in die context? Aan de hand van jouw beschrijving heb ik nu het vermoeden van "jij bent me er eentje" of zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je Spaanse trouwens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, inderdaad. Dat is een prima vertaling "Je bent me er eentje". En nee, ik ben geen Spaanse, maar spreek het al 40 jaar vrijwel dagelijks.
Chatten is een hele leuke en effectieve manier om de taal te leren. Je leert er ook het "straat" Spaans, en dat staat lang niet altijd in de boekjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, de grammaticaregels uit een boekje leren (zoals over de subjuntivo) is leuk en aardig, maar het is veel leuker en effectiever om het maar gewoon te praten en dan kom je er vanzelf wel achter wat wat betekent en wanneer je wat wanneer wel en niet moet gebruiken. Muchas gracias!

Andere antwoorden (2)

"Klein stukje", althans volgens Google.

http://translate.google.nl/translate_t?hl=&ie=UTF-8&text=menuda+pieza&sl=es&tl=nl#
Antoni
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, je was me net voor +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, juist niet. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas vertaalt google woord voor woord, het gaat hier om een uitdrukking.
licht stuk