Hoe noem je de inwoners van Dieren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
2.8K
SentWierda
5 jaar geleden
Als je bij Google 'Dierenaren' invult dan krijgt je de vraag: bedoelde je: leidenaren?
LeonardN
5 jaar geleden
En daarna een hele reeks aan krantenkoppen waarin "Dierenaren" wordt gebruikt als inwoner van Dieren.
SentWierda
5 jaar geleden
@LeonardN: ja, dat klopt.
En Google vraagt mij ook bij Dierenaren: bedoelde je: dierenartsen?
En waarom zou het niet Dierigers zijn?
LeonardN
5 jaar geleden
En Google vraagt mij ook bij Dierenaren: bedoelde je: dierenartsen?
Juist, maar wat is de functie dit te melden? En waarom zou het niet Dierigers zijn? Geen idee, maar in mijn ogen is Dierenaren kloppend. Althans dat blijkt een gebruikte term te zijn in krantenartikelen.
Voor Dieriger(s) vind ik die niet.
Nou is het niet gezegd dat die term niet gebruikt wordt, maar als jij denkt dat dat het antwoord is en daar ook iets van bewijs van kan vinden zou ik zeggen: doe je ding.
SentWierda
5 jaar geleden
De uitgang '-enaar' is in veel gevallen ongebruikelijk, soms zelfs ongepast.
Ik zal drie voorbeelden geven.
Een inwoner van Drenthe kun je Drenthenaar of Drentenaar noemen. Maar dat zal zelden gebeuren. Het is vrijwel altijd: Drent.
Een inwoner van Noordwolde kun je Noordwoldenaar noemen. Maar dat wordt als 'deftig' of 'stads' ervaren: het is Noordwoldiger.
Een inwoner van Utrecht is een Utrechter. Als je Utrechtenaar zegt dan kun je rekenen op boze reacties.
LeonardN
5 jaar geleden
Dat er mensen zijn die aanstoot nemen aan de term of mogelijk zouden kunnen nemen is geen bewijs tegen de juistheid van het antwoord. Ik noem iemand uit Utrecht ook een Utrechtenaar. Dat dat ook een negatieve connotatie heeft zegt niet dat ik per se onjuist ben in wat ik zeg. ===
https://nl.wiktionary.org/wiki/Utrechtenaar
Zelfstandig naamwoord
Utrechtenaar m (demoniem) een inwoner van Utrecht, of iemand afkomstig uit Utrecht
(verouderd) een homoseksueel
=== Ik neem aan dat een nieuwsbron uit Rheden (gemeente waar Dieren in ligt) de correcte term kent:
https://studiorheden.nl/2019/02/18/dierenaar-wint-bijna-50-000-euro-door-geluid-te-raden/
Wat u?

Antwoorden (1)

Dierenaren.
SimonV
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Ik neem aan dat Rhedenaren weten hoe je een inwoner noemt:
https://studiorheden.nl/2019/02/18/dierenaar-wint-bijna-50-000-euro-door-geluid-te-raden/