Hoe gebruik je een bijvoeglijk naamwoord voor "Pasen"?

Wat is juist, "Een prachtige Pasen of "Een prachtig Pasen"?

Ik vond al dat Pasen volgens naslagwerken een "de-woord" is, en daarbij worden bijvoeglijke naamwoorden verbogen, dus met een -e erachter.
Maar hoe zit het dan met de term "Vrolijk Pasen"?

Toegevoegd na 17 minuten:
Op taaluniversum staat het volgende:
Volgens de naslagwerken is Pasen een de-woord. In de regel wordt een bijvoeglijk naamwoord bij de-woorden verbogen: een gelukkige jeugd, een mooie verjaardag, een witte Pasen. Volgens die regel krijgt ook een vrolijke Pasen een buigings-e.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1396/

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"pasen" zou een verkort woord kunnen zijn voor "paasdagen".
Maar hoe zit het dan als je zegt "Volgende maand is het Pasen?"
Pasen geschreven met een hoofdletter, wordt het paasfeest mee bedoeld, in geval van de foto zou ik dan zeggen "prachtig Pasen".

Antwoorden (3)

Pasen is vlgs vD: mannelijk, dus een prachtigE Pasen. In vrolijk Pasen wordt Pasen meer als een feest (HET Paasfeest) aangeduid, bovendien is "vrolijk" gebruikt als een verkort werkwoord, imperatief: "(beleef een) vrolijk Pasen".

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan overigens wel "Prachtig Pasen" zeggen als wens. Op de aardappelzak kan dat niet want er staat nog "alles voor een" voor; hier wordt prachtig echt bijvoeglijk gebruikt en dient er een -e aangeplakt te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals op de doos is het juist, althans in België.
"Een " slaat hier op Pasen, maar een niet bepaalde Pasen.
Als je het woord prachtige zou weglaten , heb je zelfs geen lidwoord nodig voor Pasen omdat het hier eigelijk gaat over een benaming "Alles voor Pasen".
Hetzelfde zou je schrijven in bv "Alles voor Mr Janssens ...... " en niet "Alles voor de Mr Janssens....".
Voor een niet nederlands sprekende persoon, zal het niet veel verschil zijn "prachtig" of prachtige, maar voor nederlands sprekende hoor je toch direkt dat het in dit geval "prachtige " moet zijn.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is gewoon goed; 'alles voor een prachtige Pasen.
Hiermee wordt de hele periode bedoelt . Net als bijv. de Kerst(periode).
Een vrolijke Kerst, een gelukkige Kerst, een zalige Kerst.
Zou er het woord 'feest' aan gekoppeld zijn, dan is het een prachtig paasfeest, een gelukkig Kerstfeest enz. Dit is maar voor een dag dus meer in de vorm van enkelvoud en dan verdwijnt de 'e'. (net als een mooi mens of mooie mensen)
amc