hoe ontstaan scheldwoorden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:P ja idd, ik zou zeggen stel m is :D

Het beste antwoord

Het komt in Nederland vaak voor dat scheldwoorden in combinatie met een of meerdere ziekten worden gebruikt. Dit kan als extra kwetsend worden opgevat. Een voorbeeld is kankerlijer of kolerelijer (iemand die aan cholera lijdt).
Zo'n scheldwoord ontstaat door een combinatie van de volgende onderwerpen: bevolkingsgroepen, beroepen (hoer), ziekten (kanker), schaamdelen (kut-, klote-), nationaliteit (mof), diersoorten (hond, rat), intelligentie (imbeciel), uiterlijk (dikke, schele), ideologie (nazi) of seksuele oriëntatie (homo). Dit kan ook via samenstellingen gebeuren: Kankerhomo, kuthond, enz. Het is ook mogelijk dat men eigennamen gebruikt als deel van een scheldwoord, zoals bijvoorbeeld: "mislukte Elvis", "pseudoHitler",.
fremar
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Over het schaamdelenonderwerp,iemand schold zijn hond uit voor Kutlul,dat vond ik erg creatief,maar de hond maakte het niets uit;-)

Andere antwoorden (1)

Een scheldwoord ontstaat door een combinatie van deze onderwerpen: bevolkingsgroepen (Turk), beroepen (hoer), ziekten (kanker), schaamdelen (klote-), nationaliteit (mof), diersoorten (hond), intelligentie (imbeciel), gewicht (gratenpakhuis) of seksuele geaardheid.

Maar er zijn ook scheldwoorden waarbij je iemand iets toewenst. Het komt vaak voor dat scheldwoorden in combinatie met één of meerdere ziekten worden gebruikt + lijden. Een voorbeeld is kankerlijer of klerelijer (iemand die aan cholera lijdt).

Ruzie maken en schelden deden mensen vroeger ook al. Dat hoort bij het leven. Als je boos bent, wil je iemand kwetsen. Dan zeg je lelijke dingen tegen de ander, vooral dingen waar degene waarop je boos bent niet blij mee is. Vroeger hadden de mensen andere scheldwoorden dan nu. Alhoewel je sommige nog steeds zal horen.