Tot welke woordsoort hoort het woord 'of'?

Bij nederlands was er een zin: 'Welke man of vrouw was het?'
Je moest bij elk woord de woordsoort opschrijven en dat had ik gedaan.
Bij 'of' had ik bijwoord opgeschreven, maar in het antwoordenboek stond (...)
Wat betekent dat dan??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
14.7K

Het beste antwoord

Of is een nevenschikkend voegwoord. Voegwoorden voegen zinnen aan elkaar en kan op een keuze tussen 2 dingen wijzen; Wil je koffie OF thee?
Het is in elk geval een voegwoord.

Bijwoorden zijn woorden die een zelfstandig nmw. een werkwoord of een ander bijwoord nader bepalen, dat wil zeggen dat ze meer informatie geven over dat woord
waar ze bij horen.
Voorbeeld; zij woont in het huis HIERNAAST (hiernaast hoort bij het huis)
Zij liep SNEL door (bijwoord) maar ...dat is een snelle jongen (dan is het een bijvoeglijk nmw.)
Dat is een BETREKKELIJK eenvoudige vraag (bijwoord) maar....dat is een betrekkelijk begrip (bijvoeglijk nmw.) Het kan dus een hele zin in andere context plaatsen.
Zie jij zelf het woordje ' of ' hierbij passen?

Het teken (...) dat in het antwoordenboek staat noemen we een ' beletselteken'.
In jouw geval geeft het aan dat het antwoord ' te denken geeft '.
Je moet er dus over nadenken!
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Betekenis "Of"

1of (voegwoord; nevenschikkend)
uitsluitend tegenstellend: ja of nee
gelijkstellend: een adverbium of bijwoord

2of (voegwoord; onderschikkend)
voorwaardelijk: ik doe het, of je het nu goedvindt of niet
vergelijkend: het is of je doof bent alsof
verbindend: ik vroeg hem of hij kwam

3of
bevestigend, toestemmend: wil je mee? En of! heel graag!

"of" is dus een voegwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook de bron van Wikipedia.