Waarom is 'omdat' wel goed en 'omdit' niet?

'Omdat' is een normaal Nederlands woord,
maar omdit is dan weer fout
en dat moet weer los van elkaar geschreven worden: 'om dit'

maar waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Amadea
11 jaar geleden
'om dit' is ook geen normaal Nederlands. Dan wordt 'hierom' gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden om dit te doen is jou een antwoord geven Amadea.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Pelle!

Antwoorden (2)

Omdat is een voegwoord en geeft een reden aan. Om dit zijn twee woorden waar "om" staat voor: met het doel tot, en "dit" is een aanwijzend voornaamwoord en verwijst naar iets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Dit' en 'dat' zijn aanwijzende voornaamwoorden.
Dit is mijn vader en dat is mijn moeder.

Ook kan het een betrekkelijk voornaamwoord zijn als je het gebruikt in betrekking op iets wat je eerder aangaf.
'Het schilderij DAT daar hangt'.

Het woord 'omdat' is een voegwoord. ' Ik ben boos, omdat je niet luistert'.
Voegwoorden zijn bijv; omdat, opdat, zodat, doordat enz.

Het woord omdit bestaat nu eenmaal niet als woord. Het wordt alleen in combinatie gebruikt en staat dan uit elkaar. Om dit te vieren, eten we taart.
amc