De verklaring voor waar dit woord vandaan komt, heb ik toevallig voorbij zien komen deze week:

"Abdicatie komt van het Latijnse abdicatio, dat onder meer 'het neerleggen van een ambt' betekende.
Het is afgeleid van het werkwoord abdicare 'afwijzen, afstand doen', dat waarschijnlijk gevormd is uit ab- 'af' en dicare 'plechtig verkondigen'.
Als werkwoord is zowel abdiceren (met s-uitspraak) als abdiqueren (met k-uitspraak) correct. De oorspronkelijke vorm is die met een c; de schrijfwijze met qu is ontstaan in het Frans: abdiquer sloot qua uitspraak beter aan bij het zelfstandig naamwoord abdication."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is dicere, niet dicare, en met de nadruk op de i: 'die-kere'. Verder goed antwoord.

Andere antwoorden (1)

De etymologiebank meld het volgende:

Abdicatie komt via het Frans vanuit het in het Latijn in het Nederlands.
Latijn: abdicationem, 4e nv. van abdicatio [het afstand doen van een ambt], afgeleid van abdicare (verl. deelw. abdicatum) [afstand doen van].