Waarom is het teken voor de sigma aan het eind van een woord anders?

In het grieks!

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik bedoel, waarom, is het anders, wat is de geschiedenis erachter!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

De sigma heeft twee kleine letters: σ en ς. ς wordt alleen gebruikt aan het eind van een woord; σ in alle andere gevallen. De hoofdletter is Σ.

Dit zijn afspraken (grammatica) en moet je dus gewoon leren.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik denk dat het ontstaan is vanwege de uitspraak van S klanken.

Toegevoegd na 21 minuten:
De vorm van de letter Sigma komt van het Fenicische Shin en de klank van het Fenicische Samekh. Daarom denk ik dat de klank ook werd weergegeven in de afwijkende vorm aan het eind van het woord.