Heimwee is het gevoel van verlangen naar huis, of algemener gezegd, naar de geborgenheid en de zekerheden van het bekende. Het speelt vooral als men op een onbekende plek is, bijvoorbeeld op vakantie. De mate van heimwee kan variëren van zwak tot zeer ernstig. Het komt vaker voor en is vaak ernstiger als men alleen op reis is of iets vervelends meemaakt. Het woord komt oorspronkelijk uit Duitsland en Zwitserland. Het is een woord wat al in 1800 in gebruik was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

volgens mij uit het duits;

- heim = thuis / huis, -wee = pijn.........

kortom, pijn als je weg / van huis bent........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst was het een Zwitsers-Duitse term voor een kwaal waaraan vooral de inwoners van Bern schenen te lijden als ze van huis waren. Pas eind 18e eeuw, met de opkomst van de Romantiek, begon de term ook in Duitsland algemeen gebruikt te worden en werd het zelfs een modewoord. Vanuit het Duits kwam het daarna in het Nederlands. Voor die tijd bestond het al wel, maar was het een ongewoon woord. Woordenboeken vóór 1768 vermelden het niet.
Amadea
11 jaar geleden
Uit het Duitse "heimweh". "Heim" betekend "thuis", "weh" is Nederlands voor "wee" (beklag, kramp, verdriet)