Optie´s zijn mogelijkheden, voorstellen.
Alternatief is een situatie die eigenlijk afwijkt van het geen dat gebruikelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een optie is een type aandeel, en een alternatief is de keuze uit verschilende type gelijkwaardige opties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En optie is een keuze die je kan nemen, en een alternatief komt als je geen optie's meer hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alternatief
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Met een alternatief wordt over het algemeen een situatie aangeduid die afwijkt van wat gebruikelijk is, maar daar niet voor onderdoet, of waarvan zelfs wordt verondersteld dat het beter is.

Alternatief kan ook een vervangend middel of product betekenen ("het goedkopere alternatief", "het biologische alternatief").
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Prima omschrijving!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"En optie is een keuze die je kan nemen, en een alternatief komt als je geen optie’s meer hebt."
Je zou geen alternatieven hebben als je geen opties meer had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje Ruth
Als je, bij een probleem of, b.v., een cadeautje, kunt kiezen uit verschillende mogelijkheden, is elke keuzemogelijkheid een optie.

Als één optie de voorkeur heeft, zijn de andere alternatieven.
rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi omschreven. +1
Een optie is een mogelijkheid.
Een alternatief is een ándere mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde exact hetzelfde antwoord geven! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was het meest simpele en accurate dat ik kon bedenken.
Trouwens best een goede vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een tweede optie is dan toch ook een andere mogelijkheid? Dus hetzelfde, dacht ik dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tweede, een derde een vierde.... een vijfentwintigste of een achtendertigste optie; het kunnen allemaal alternatieven zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als er meerder optie's zijn dan?
Optie is een keuze. Het alternatief is vaak de tegenhanger die als iets negatiever wordt aangeduid.

Bijvoorbeeld: de Optie is om met iemand mee te gaan naar de film.
Het alternatief is thuis zitten voor de t.v.

Het alternatief is dus de 2e mogelijkheid van allebei de keuzes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een optie dan weet je waar je uit zou kunnen kiezen. Of je hebt de mogelijkheid om iets vast te laten leggen bijvoorbeeld een hotelkamer en je wil graag een optie op een kamernummer ( met uitzicht op de zee). Als bij aankomst blijkt dat de kamer toch niet beschikbaar is dan wordt er een alternatief aangeboden, bijvoorbeeld de kamer ernaast. Je krijgt dan niet wat je verwacht had, maar je neemt genoegen met iets waar je in eerste instantie niet voor gekozen hebt.

Bij een optie dan weet je wat je mogelijk gaat krijgen, maar er schuilt altijd een gevaar in dat het niet gaat gebeuren en dan komt het alternatief om de hoek om alsnog voor een zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke keuze voor een tevreden uitkomst te kunnen zorgen.