Hebben geloofsbrieven iets met het geloof te maken?

Want als het bewijsstukken zijn van .... (wat dan ook), wat doet de term 'geloof' dan in dit woord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Geloofsbrief heeft niets te maken met religie/geloof. Het is afgeleid van een 'gelofte',
een eed die je aflegt waarin je beloofd de waarheid te zullen spreken.
Deze geloofsbrieven zijn dan ook eigenlijk 'geloftebrieven' maar dit klinkt niet zo lekker, vandaar 'geloofsbrieven'.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geloof is vertrouwen in iets hebben en met een geloofsbrief geeft degene die jou de geloofsbrief heeft gegeven dan hij vertrouwen in jou heeft. Een ambassadeur overhandigt b.v. zijn geloofsbrieven die hij van zijn regering in het land waar hij gestationeerd wordt voor hij aan de slag kan.

Toegevoegd na 38 seconden:
dan =dat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, in het geheel niet.
Dit zegt wikipedia er over:
Een geloofsbrief is een schriftelijk bewijsstuk dat iemand bevoegd is om benoemd te worden tot een bepaalde functie.

De term wordt in twee situaties gebruikt:
Bij de benoeming van een ambassadeur; de geloofsbrieven zijn een verklaring van zijn staatshoofd, dat deze persoon dat staatshoofd als ambassadeur vertegenwoordigt.
Bij de benoeming van iemand die in een overheidslichaam is gekozen; de geloofsbrieven bevatten de bewijsstukken dat iemand op wettige wijze gekozen is en voldoet aan de wettelijke eisen voor het lidmaatschap van dat overheidslichaam.