Is "dat duurt kort" goed Nederlands?

Iets kan 'lang duren' of 'niet lang duren'. Ook 'een kortdurend verblijf' klinkt goed.
Waarom klinkt 'Dat duurt kort' alsof het geen correct Nederlands is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
9.6K

Antwoorden (3)

Het is wel correct. Maar omdat het een beetje lijkt op "dat kost duur" klinkt het misschien alsof het fout is.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL jij zegt wat ergens in mijn hoofd in een laatje zat wat niet open ging.
in eerste instantie klinkt het raar, maar na een paar keer klinkt het wel goed.
het is eigenlijk ook logisch dat dit wel goed-nederlands is omdat het gewoon een tegenstelling is. Om de zin beter te laten klinken kun je de woorden verplaatsen. Bijv: Het is van korte duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Dat duurt kort" klopt niet in het Algemeen Nederlands. Dat is een taalfout dat we contaminatie noemen. Dat betekent, dat men vaak fouten maakt in het dagelijks leven, bij het spreken. Maar het is niet juist, want men voegt twee soorten woorden samen, zoals "het kost duur". Je kan wel horen dat het fout klinkt, want het is ook zo.
Men moet het dan "splitsen" en dat wordt; " Het duurt niet lang" of "Het is van korte tijd". Voor het andere voorbeeld; "Het is duur" of "Het kost veel geld". Ziezo, ik hoop dat dit je verder helpt. :)