Hoe weet je wanneer je het afbreekstreepje mag plaatsen? En hoe weet een mens dat het stuk woord er vanaf daar bij moet?

Bijvoorbeeld 'persoons- en taakgerichtheid' of 'persoongericht- en taakgerichtheid.'

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Als men twee of meer woorden gebruikt waarvan het eerste of laatste deel hetzelfde zijn, kan er een streepje worden geplaatst i.p.v. hetzelfde, herhaalde woord.

Stop- en sneltreinen, groot- en overgrootmoeders, zijn een voorbeeld van woorden waar het laatste deel vervangen wordt door een streepje.

"Treinen"en "moeders" zijn de woorddelen die gedeeld worden, dus die worden in het volgende woord aangeduid door een streepje.

Maar dit kan ook: Aardappelpuree en -koekjes, theepot en -zakjes.
Dus in het éérste deel van het woord een streepje.

Toegevoegd na 2 minuten:
En zoals Rieneke al zei: dat betekent dus dat het persoons- en taakgerichtheid wordt.
Omdat beide woorden "gerichtheid" bevatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het gaat om twee woorden; persoonsgerichtheid en taakgerichtheid.
wat die twee gemeen hebben is het woord gerichtheid, niet het woord heid.
dus onderbreek je voor gerichtheid.
Rieneke1
14 jaar geleden
Het streepje wat jij bedoelt, vervangt een deel van het woord. Dat deel komt 2 keer voor, in dit geval gerichtheid.
Door een streepje te plaatsen kan je 1 keer het woord gerichtheid laten vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al gezegd: het deel dat precies hetzelfde is, kan je weglaten. Maar: het gaat wel over woorden, niet over losse letters. Je kan bijvoorbeeld wel "spaanstalig en franstalig afbreken naar "spaans- en franstalig", maar niet naar spa- en franstalig", ook al zijn de letters a, n en s ook hetzelfde bij beiden.
Maar het kan wel weer met "schoon- en reinheid" ipv "schoonheid en reinheid", ook al is 'heid' op zichzelf geen los bestaand woord (voor zover ik weet).
Maar omdat je 'heid' wel achter een woord zet, om er een zelfstandig naamwoord van te maken, is het toch een soort van woord, waardoor het wel kan.

En hoe weet je dan als het zo geschreven is, wat je erbij moet voegen? Goede vraag! Dat weet je eigenlijk niet, dat kan je niet zien. Je zou als je het leest van "persoons- en taakgerichtheid" "persoonsgerichtheid en taakgerichtheid" kunnen maken, maar ook "persoonsheid en taakgerichtheid". Nou betekent het laatste woord niks, dus daarom weet je dat het het eerste moet zijn. En eigenlijk gaat het afbreken daar ook vanuit: de ander moet die woorden goed genoeg kennen om meteen te weten welk deel van het woord erbij gevoegd moet worden.
En dat is iets wat ontstaat door jarenlange ervaring met een taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een streepje mag je alleen scheren!