Wat is het verschil of de overeenkomst tussen quorum en quotum?

In de Van Dale staat dat quotum een evenredig aantal is.
Quorum is het aantal leden van een college dat minstens aanwezig moet zijn om een wettig besluit te kunnen nemen

Toegevoegd na 21 minuten:
Kunnen quorum en quotum beide "een minimaal aantal" betekenen?

Toegevoegd na 21 minuten:
Kunnen quorum en quotum beide "een minimaal aantal" betekenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.4K

Het beste antwoord

Quorum betekent: noodzakelijk aantal stemmers. Er kan geen besluit worden genomen als niet eerst een bepaald aantal mensen zijn en haar oordeel erover heeft gegeven. Het is het eerste woord van een Latijnse formule, die werd uitgesproken bij de installatie van een (regerende) commissie: "Quorum vos ... unum (duos, etc.) esse volumus" = van wie wij willen dat u er één (twee, enz.) bent.

Quotum betekent: evenredig aandeel. Het woord stamt van het middeleeuwse Latijn, quota, en dat is 'portie, vastgestelde hoeveelheid'. Aan uit meerdere geledingen bestaande organisaties kan een bepaald quotum worden opgelegd, waarin zij elk een aandeel in de gemeenschappelijke lasten moeten leveren.

Een quorum staat voor "een minimaal aantal mensen". Een quotum is een verplichting, en kan staan voor "een te leveren financiële bijdrage" of "activiteiten die in elk geval uitgevoerd moeten worden". Dit kan je niet echt vergelijken met een minimaal aantal, want als aan het quotum is voldaan is het goed.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

quotum is het aantal stemmen en dat kan dus bijv. bij onthouding een ander aantal zijn dan het quorum.

uit de bron:

QUORUM
aantal leden van een lichaam dat aanwezig moet zijn om wettig te kunnen beraadslagen of besluiten
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/QUORUM

QUOTUM
1) Aandeel 2) Aandeel uit iets 3) Contingent 4) Deel 5) Evenredig deel 6) Evenredigheid 7) Evenredig aandeel 8) Quota 9) Vastgesteld deel 10) Vastgesteld gedeelte
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/QUOTUM/1

Quotum
In het algemeen een bepaald minimaal of maximaal deel van een bepaalde hoeveelheid. Dit wordt ook gebruikt om een evenredig deel in de baten of kosten van een bedrijf aan te geven.
Gevonden op http://www.financielebegrippen.com/quotum
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus een quorum en een quotum kunnen beide "een minimaal deel" betekenen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, kennelijk wel.