Is het: de ree of het ree?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt eraan hoe je de zin gebruikt en of je het in het meervoud zet. Het ree loopt voorbij, maar ook de reeen lopen voorbij. Dus in het meervoud DE in het enkelvoud HET.

Antwoorden (6)

HET ree.........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ree? Dat is verleden tijd van "het rijdt", in spreektaal :-)
Amadea
11 jaar geleden
Merkwaardig dan dat jij vervolgens gaat antwoorden dat het wel goed is, Marjol31n....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zei niet dat het niet juist was.
Was alleen een gedachtenassociatie van mij :-) Ik ben nou eenmaal een beetje merkwaardig ;-p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Freek, ik vind dit een "retegoed" antwoord!
Dat hangt af van in welke betekenis jij dat woord wilt gebruiken. Als vrouwelijk dier is het "de ree", als stoffelijk overschot is 't "het ree".
Amadea
11 jaar geleden
Het is de ree(bok), de ree(geit) en het reekalf. Dit omdat het een klein diertje is dus eigenlijk een reetje. net als het kalf, het veulen. Verkleinwoorden zijn altijd onzijdig , dus 'het'woorden. In de 'jachttaal' spreekt men altijd van; 'het ree'.

Toegevoegd na 5 minuten:
Waarom kijken we eigenlijk niet altijd even in het woordenboek? Ik bedenk net dat je dan het juiste antwoord vindt (^0^)
Even gecheckt en ja hoor..... De ree; zelfst.nmw.(m./ v.)
amc
11 jaar geleden
Als je het dier bedoeld, kan het zowel "de" als "het" zijn.

Zie o.a. hier:
http://woordenlijst.org/zoek/?q=ree
en hier:
http://vandale.nl/opzoeken?pattern=ree&lang=nn

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoelde natuurlijk "bedoelt" met een T :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het groene boekje geeft aan dat het voor het dier 'ree' beide mag, zowel de als het. Voor ree in de bedoeling als 'ankerplaats' is het 'de'
Ivana
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Wat mag hier dan wel fout zijn aan dit antwoord? Ik snap die min niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C+ - kan alleen de C niet plaatsen, in mijn ned.taal zou ik er dan 2 moeten geven :)
Volgens mij spreken alle normale mensen van de ree, maar jagers praten over het ree.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Is een jager dan geen normaal mens.; )
Cryofiel
11 jaar geleden
Zeggen ze ook niet "het haas"?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ivana, iemand die voor zijn plezier dieren doodt,is dat m.i. niet.
Ivana
11 jaar geleden
Niet iedere jager doodt dieren voor zijn plezier. Er zijn genoeg jagers die in opdracht van natuurbeheer oude, zieke en verwonde dieren moeten doden. Dat is een diervriendelijke daad. Jagers zijn dus niet bij voorbaat hobbyisten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
moolkees: het is zeker "het" ree, dier, slechts weinig "normale" mensen kennen de andere betekenis "de" ree, uit de scheepvaart.
Ivana
11 jaar geleden
HET DIER mag zowel met het lidwoord 'de' als met het lidwoord 'het'.
De Ankerplaats is DE REE.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ivana, het is toch DE reebok en HET ree, waarom dan HET DIER beide ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cryofiel: de uitdrukking is "het HAASJE zijn", dat ken ik wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ivana, je gelooft toch niet dat die jagers van te voren geen jachtgeweer in huis hadden?
De smoes: We doen dat,omdat we zo begaan zijn met het lot van de dieren of dat doen we in opdracht van Natuurbeheer,komt ze natuurlijk prachtig uit, maar het is en blijft m.i. een smoes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jodo kus kijk hier eens.
Opvallend bij het haas zijn de lange oren (lepels in jagerstaal), de lange en krachtige achterpoten (lopers), de grote amberkleurige ogen die zijdelings geplaats zijn (kijkers) en het opvallende staartje dat van boven zwart en van onderen wit is (pluim). Een volwassen haas kan 3.5 tot 5 kg wegen. Kleur en gewicht hangen af van het gebied waarin het dier leeft. In de praktijk spreken we dan ook van heihaas, zandhaas, enzovoorts. Op kleigronden is het gewicht van de haas wat groter dan op zandgronden. De kleur is geelbruin, variërend van licht tot donker. De zintuigen zijn goed ontwikkeld. Gehoor, reuk en gezicht zorgen voor de beste verdediging van het haas, namelijk de snelle vlucht naar veilige plekken. Het mannelijke haas heet rammelaar, een vrouwelijke haas moer. Google maar eens op het haas.
amc
11 jaar geleden
@moolkeesje; Sorry hoor, maar wat een bekrompen inzicht als ik lees; "Iemand die VOOR ZIJN PLEZIER dieren doodt.....". Een jachtopzichter is een mooi beroep en het zijn veelal mensen die veel hart én kennis van de natuur én dierstand hebben. Het klinkt alsof je het jammer vindt dat er ook mensen moeten leven op deze aarde!
Ik woon bij de duinen en als er geen jachtopzichters waren, zouden de mensen hier geen leven hebben. De vossenstand is erg hoog op het ogenblik en zoals je wellicht weet, ligt honddolheid ed. dan op de loer als er niemand zou zijn die dit in de gaten houdt. Hondsdolheid is slechts een voorbeeld van iets waarvan je niet wilt dat dit bij mensen ontstaat. Sommige dieren hebben erg besmettelijke ziekten die voor de mens niet bepaald prettig kunnen zijn. Ook een eventuele overbevolking van een bepaalde diersoort met weinig natuurlijke vijanden, wl je niet meemaken. Dan zouden er ook geen rattenvangers bijv. mogen jagen op ratten. De jachtopzichter is dan ook nodig en zij schieten dieren niet voor hun plezier af, maar omdat het nodig is. Soms is het zelfs genadig voor een dier om afgeschoten te worden. Je wilt niet meemaken om een aangereden hert te moeten aanschouwen die met tranen in de ogen (echt waar, herten kunnen huilen) wacht op zijn dood omdat het zo zwaar gewond is. Ik ben zelf wel eens op een drijfjacht meegeweest en jagers hebben echt wel hart voor de dieren en het is maar goed dat ze er zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt volkomen gelijk, amc, maar ik spreek over de z.g. hobby jagers ,NIET over jachtopzieners,die idd broodnodig zijn en af en die af en toe idd wel wat hulp van de hobbyisten kunnen gebruiken, maar deze laatste doen dat beslist niet uit, zeg maar dierlievendheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok moolkeesje, het haas is jachttaal, maar daarom spreekt een gewoon mens nog wel over de haas en dat is dus in normaal nederlands.