Wanneer moet je de 1e en of de 4e naamval in het Duits gebruiken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

de 1e gebruik je bij het onderwerp van de zin, die 4e bij het lijdend voorwerp. de 4e gebruik je tevens na de voorzetsels ´durch, für, ohne, um, bis, gegen, wider en entlang
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als er een voorzetsel zit, gebruik je ALTIJD de vierde naamval (ook bij 2de en 3de maar daar vroeg je niet om) en dus NOOIT de eerste.
Zit er geen voorzetsel in, kijk je of je het woord door HIJ of HEM kan vervangen.
Bij HIJ: 1ste naamval
Bij HEM: 4de naamval
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak het je zelf makkelijk en vertaal de zin eerst naar het nederlands, wat je dan in moet vullen kijk je wat je daarvoor in die nederlandse zin jn zou vullen, is dat bijvoorbeeld wij. Kijk nu wat wij in het NL is, onderwerp, lijd. Voorwerp. Als het lijdend voorwerp is 4e naamval invullen, onderwerp 1e naamval invullen