waarom heet een hooiwagen een hooiwagen?

Ik vroeg me even af waarom de spin hooiwagen een hooiwagen heet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
7.6K

Het beste antwoord

Er is enig verschil van mening over waar de naam hooiwagen vandaan komt.
Volgens sommigen doet het dier erg denken aan de ouderwetse karren waarmee
het hooi in de herfst werd binnengehaald (de letterlijke hooiwagens).
Die karren hadden heel hoge wielen.
Anderen zeggen dat de naam komt door het tijdstip waarop
hooiwagens volwassen zijn en erg gaan opvallen: in de hooitijd.
bamibal
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Verklaring 2 past bij het Engelse woord voor hooiwagens: dit is harvestmen (oogstende mannen).
Antoni
9 jaar geleden
Naar mijn idee is de eerste verklaring de juiste. Die zou ik ook als antwoord hebben gegeven, als die niet al in een antwoord was vermeld.