Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is “Ik zal zien” in het Nederlands tot stand gekomen?

ook in andere talen wordt dit gebruikt. Is het een vervormd taalgebruik. Is het een algemeen aanvaarde uitdrukking? Wat is de oorsprong?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Amadea
11 jaar geleden
Wat is volgens jou dan de vervorming?
Nu weet je het nog niet, maar straks zal je het zien. Daar is toch niks mis mee?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

"Ik zal zien" is een verkorte versie van "Ik zal het zien".
Omdat "Ik zal zien" meestal als reactie wordt gegeven op iets wat daarvoor is gezegd, vindt men het wellicht logisch dat met "het" de vorige zin wordt bedoeld; zó logisch, dat dit woordje in de loop der tijd geen toegevoegde waarde meer had.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Ik zal zien' is als zodanig geen vervormd taalgebruik. Het is gewoon nederlands en het betekent dat je met de ogen iets zult waarnemen/zien.
'Ik zal zien' zoals jij het waarschijnlijk bedoelt op de manier als een 'uitdrukking' in de betekenis van ' Ik wacht even af en zal dan beslissen', kan je eerder zien als 'figuratief' taalgebruik, omdat de betekenis niet 'letterlijk' genomen wordt.
het is meer figuurlijk bedoeld en heeft met 'zicht' op iets niets te maken.
De taal wordt als zodanig niet vervormd, de volgorde van de woorden in de zin is correct....' ik zien zal' is wél vervormd en zo zie je veel vervormd taalgebruik als je Google letterlijk laat vertalen.

Je kunt dit dus zien als een vorm van beeldspraak en is een stijlfiguur in de taal en geen vervorming. Beeldspraak komt in nagenoeg alle talen voor en daarom zal elke taal begrippen hebben met zowel een figuurlijke- als letterlijke betekenis.
(Lees meer...)
amc
11 jaar geleden
Is gewoon een afkorting geworden van meerdere zinnen;

Ik zal zien wat ik voor jou kan doen.

Ik zal zien of ik het werk gedaan krijg.

Ik zal wel zien of jou oplossing werkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding