Is het correct Nederlands om een sommering van meerdere woorden met hetzelfde hoofdwoord af te korten met een minus komma teken?

Voorbeeld1:
origineel: softwarematig, hardwarematig
afkorting: software-, hardwarematig.

Voorbeeld2:
origineel: systeemstoringen, netwerkstoringen
afkorting: systeem-, netwerkstoringen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Dat heet een samentrekking. Op woordniveau kom je samentrekkingen tegen.
Zo kun je de woorden 'invoer' en 'uitvoer' terugbrengen tot 'in- en uitvoer'. Na 'in' plaats je dan een weglatingsteken (-).

Let op: dit teken vervangt alleen een woorddeel (in dit voorbeeld -voer) en nooit een heel woord.

Andere voorbeelden van samentrekking zijn:
- op- en aanmerkingen
- aan- en afvoertroepen

Toch kan er ook op dit niveau iets fout gaan. Kijk daarvoor eens naar het volgende voorbeeld:
Mijn zoon heeft een auto- en brievenbus getekend.

'Bus' is hier het samengetrokken deel. Echter, er is een verschil in betekenis. Samentrekking is dus niet mogelijk.

Toegevoegd na 9 minuten:
Gebruik bij twee woorden "en" in plaats van een komma, zoals in het voorbeeld.

Toegevoegd na 18 minuten:
Het weggelaten woorddeel (merkingen, voertroepen) hoeft niet per se een zelfstandig woord te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
...en je antwoord op de vraag is...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. En bij meerdere woorden is een minus komma dan wel toegestaan zoals appel-, kruimel-, peren- en bananentaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, op naar het verkorten van mijn teksten dan maar.