klopt het woord enthousiasts?

in de zin "We hebben met veel mensen uit die leeftijdsgroep gepraat en die waren het enthousiasts en wilden ook daadwerkelijk ons product kopen."
als het fout is: hoe kun je het anders schrijven met dezelfde betekenis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Antwoorden (2)

Nee, het is het 'meest enthousiast'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie rechts op deze link: http://nl.wiktionary.org/wiki/enthousiast

stellend vergrotend overtreffend
enthousiast enthousiaster meest enthousiast
enthousiaste enthousiastere meest enthousiaste
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Exacetely
Nee, dit is fout! De regel hiervoor is;

Woorden die eindigen op -isch, -sk, -st en -sd krijgen er altijd MEEST bij in de overtreffende trap omdat ze eenvoudigweg met -st niet uitspreekbaar zijn.
Een paar voorbeelden;
logisch- logischer- meest logisch ('logischst' krijg je wat moeilijk over je lippen).
bruusk- bruusker- meest bruusk
gewiekst-gewiekster-meest gewiekst
vast- vaster- meest vast
verbaasd- verbaasder- meest verbaasd.

Zo gebruik je ook het woord 'meer' in plaats van -er om zodoende drie toonloze klanken achter elkaar te vermijden;
onvriendelijk wordt dan 'meer onvriendelijk'.
uitdrukkelijk wordt dan 'meer uitdrukkelijk'.

Waar het eigenlijk op neer komt, is dat je de woorden MEER en MEEST alleen gebruikt bij lange of moeilijk uit te spreken woorden, of om ergens de nadruk op te leggen.
amc