Wat is het verschil tussen rationeel en logisch denken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
24.4K

Antwoorden (5)

Rationeel denken is een manier van denken waarbij niet enkel rekening houdt met logische principes, inhoud en uitgangspunten, maar ook met het effect van het denkproces, d.w.z. de mate waarin men zijn doel bereikt met de ongewenste maar reële neveneffecten van het denkproces. Met andere woorden wegen we in ons hoofd af wat de beste keuze is met behoud van normen en waarden.

Rationeel denken gaat dus veel verder dan alleen logisch denken wat denken is over de vanzelfsprekende gevolgen van iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil is dat rationeel denken; doorgedacht is, en logisch denken; is denken waarover wordt gedacht, beargumenteerd o.a dat het vanzelfsprekend oftewel voor de hand liggend is. Rationeel is meer verzamelend denken voor een besluit te nemen. En logisch denken heeft niet per se een besluit tot gevolg.

Als ik denk; Vogels vliegen omdat ze vleugels hebben, is dat logisch.

Als ik denk; Ik moet stoppen, want het licht gaat op rood springen, is dat rationeel. En ik moet ook stoppen, omdat ik geen ongeluk wil, mezelf wil bezeren. Het feit dat je dat denkt is rationeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rationeel denken, is denken zonder beïnvloed te worden door verwachtingen en bestaande regeltjes.

Logisch denken is , is denken volgens een bekende logica, dus een gevolg van een gevolg van een gevolg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar een verwachting is toch vaak op basis van een rede. Anders is het toeval...
Ik verwacht regen want het ziet er donker uit. Is dat niet rationeel denken? Logisch denken kan inderdaad een gevolg inhouden maar wel een noodzakelijke cp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bij rationeel denken een donkere lucht ziet, kan het nog steeds niet betekenen dat er regen komt, het kan overwaaien, het kan opgetrokken mist zijn, het kan net niet over komen maar langs gaan...........
ga je logisch denken dan zie je een donkere kucht, dus zal het wel gaan regenen.............
Maar hiermee zie je al, hoe moeilijk het is te verwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies, de onzekerheid die je, ondanks je ratio, nog hebt houdt inderdaad geen noodzakelijkheid in welke je eerder hebt bij de logica cp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een logisch antwoord is een antwoord, dat vrijwel geheel voldoet aan de verwachtingen, zonder er te veel over na te denken. Bij rationeel denken, laat je meer mogelijkheden over voor verschillende antwoorden, die mogelijk sterk kunnen afwijken van een logisch antwoord en ook nog persoonlijk kunnen zijn. He, dat is beter dan mijn eigen antwoord, dus rationeel denken?
Rationeel komt vanuit de 'ratio' het verstand. Indien je rationeel denkt, denk je met jouw verstand, redelijk en vaak wetenschappelijk onderlegd.
Berustend op wetenschappelijke gronden of feiten, weloverwogen.
Rationeel is een manier van denken waarbij niet enkel rekening wordt gehouden met logische principes, inhoud en uitgangspunten. maar ook met het effect van het denkproces, d.w.z. de mate waarmee men zijn doel bereikt
de neveneffecten die gewenst zijn en ook ongewenst kunnen optreden.

De logica is in feite de wetenschap van het denken, het filosoferen...een meer cognitieve functie.
Logica is de wetenschap die zich bezighoudt met het redeneren zelf.
De voorspelbare en onvermijdelijke consequentie van een rationele analyse.
Bij logisch denken denk je eigenlijk alleen in de richting van 'waar of niet waar'. Het zijn meer de formele regels van het denken. Oorspronkelijk was het filosofisch bestudeerd maar het wordt ook tot de wiskunde gerekend.

Je komt door rationeel denken ergens toe en ga je daarna logisch nadenken, kom je er vaak achter dat het niet of wel klopt.
amc
11 jaar geleden
Je vraag klopt eigenlijk niet, er is geen rationeel en logisch denken.

Je kunt logisch redeneren, dat is op een voorgeschreven manier conclusies trekken uit premissen.

Rationaliteit is het oordelen op basis van denkprocessen, in tegenstelling tot oordelen op basis van gevoel. Denken is altijd rationeel, de ratio is het denkvermogen.

De logica is in wezen een (poging tot een) beschrijving van de wetmatigheden van de ratio, van het denkproces, van de onontkoombaarheden van het redeneren.

Denken is eigenlijk altijd logisch, als je tot een onjuiste conclusie komt waren je premissen niet juist, of je hebt niet goed nagedacht.
rose