Is het grammaticaal correct om een zin te beginnen met "beter" + werkwoord?

Beter doe jij een warme jas aan, want het regent nogal hard.
Zijn zo'n zinnen grammaticaal correct?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Antwoorden (2)

Ja dat is correct, met de aantekening dat deze constructie gebruikelijker is in Vlaanderen dan in Nederland.
In Nederland zeggen we eerder: Je kunt beter een warme jas aandoen.
Zie de bron voor meer voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goed antwoord. Hoewel je inderdaad goed moet beseffen dat als je deze constructie gebruikt boven de rivieren men snel geneigd is te denken dat je een Belg bent.
Nee, het is niet correct om een hoofdzin zo te beginnen als er direct een werkwoord achter komt.
Het kan wel als begin van een bijzin;
'Dat is niet goed, beter is het om.....'.
Zonder werkwoord erachter is het wel correct;
'Beter een vogel in de hand, dan tien in de lucht'.

Je kunt wél zggen; 'Je kunt beter een warme jas aandoen' of 'Je doet beter een warme jas aan'.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
In mijn westelijk Randstadse oren klinkt het wel normaal.
Wij zeggen dit wel vaker; 'je doet beter zus of zo...dan...'.
In jouw voorbeeld wat betreft 'best', kun je het woordje 'best', best wel gebruiken. Het heeft niet direct altijd de betekenis als 'het beste'. Het is dan geen kwestie van vergelijking maar als bijwoord bedoeld. Het is best wel ingewikkeld hè? 'Je doet beter een warme jas aan, dan een vestje', klinkt toch niet verkeerd.