Is gastvrij eigenlijk niet in tegenspraak met zichzelf?

Loodvrij = vrij van lood;
windvrij = geen last van wind;
giftvrij = zonder gift
gastvrij = vrij van gasten????

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Taal is geen wiskunde.
olijfolie wordt van olijven gemaakt
babyolie niet van baby's
Dus nee, het is niet in tegenspraak met zichzelf, wel met ander gebruik van het woord vrij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo zijn er wel meer. nagelolie vind ik ook niet fijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Nee, want dan zou je het, redenerend in jouw stramien, gastenvrij moeten noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Vrij' in gastvrij betekent niet 'vrij van' maar heeft te maken met 'gul'.

Het Nederlandse 'gastvrij' is een leenvertaling van Hoogduits gastfrei [16e eeuw], zo ook Deens gæstfri, Zweeds gästfri, Noors gjestfri. Samenstelling van gast en frei ‘vrij’, zoals ook Latijn līberālis in de betekenis ‘gul’ een afleiding is van līber ‘vrij’.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het ook niet precies. Hel lijkt logisch om te denken dat gastvrij, gastfrei, gæstfri, gästfri en gjestfri een gezamenlijke voorouder hebben. Maar evengoed is het mogelijk dat het Nederlands, Deens, Zweeds en Noors het allemaal uit het Duits geleend hebben.
Het woordje 'vrij' heeft vele definities.
Voorbeelden; los, ongedwongen, ongebonden,tamelijk, brutaal,niet verplicht,ongebreideld, loos, losbandig, ledig,
niet bezet, niet gevangen enz. enz.

In de betekenis van 'gastvrij' heeft het woordje 'vrij' de betekenis van 'gul'.
In feite komt het erop neer;
"Het ontvangen en onderhouden van gasten, in VRIJHEID en goede wil".
amc