We wachten met smart / We wachten met smacht?

De betekenis is het wachten op iets met groot ongeduld en verlangen. Nou hoor ik soms 'smart' en de andere keer 'smacht'. Wat is nou het juiste woord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
104.6K

Het beste antwoord

Je wacht met smart, of je smacht naar iets.
Wachten met smacht is een contaminatie, dat is van 2 goede uitdrukkingen 1 foute maken.
Net zoals Het irriteert me en ik erger me aan, samengevoegd wordt tot het foute " ik irriteer me aan"
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi anneliez, dit wordt zo veel verkeerd gebruikt, ben blij dat je het eens zwart op wit zet! ik erger me hier zo aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord, 't is me nu helemaal duidelijk :)

Andere antwoorden (3)

Je kunt naar iets smachten. Maar als je er heel erg naar uitkijkt, dan wacht je met smart.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vermoedelijk haal je het door elkaar omdat de woorden rijmen. Acht - wacht - smacht. Maar smacht is een werkwoordsvorm en geen zelfstandig naamwoord.
Amadea
11 jaar geleden
We wachten met smart. We smachten naar iets. Smachten is verlangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wè wagtuh met smagt... (haags) :)