Wie heeft er een makkelijk trucje om de word met d of dt niet te vergeten.

Wanneer schrijf je word met dt en wanneer alleen met een d?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
12K

Antwoorden (11)

Ik word, hij wordt.

Als de persoonsvorm niet de ik vorm is, wordt het wordt met dt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet correct. in een vragende zin krijgt de jij-vorm ook geen t.
Cryofiel
14 jaar geleden
Inderdaad. De zin hoeft trouwens zelfs geen vraagvorm te hebben: Met een glazen schoentje word je nog geen prinses.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, je hebt gelijk...
Misschien is mijn reactie bij Xinix nog wel het beste antwoord dan... ;-)
Vervang het werkwoord in gedachten met "werken"... en dan hoor je het en zoals je het hoort, doe dat dan ook zo met het originele werkwoord, waarbij je het niet hoort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vervang altijd door lopen, ook bij andere werkwoorden waarbij de stam eindigt op een d.
Het probleem is inderdaad dat je bij die werkwoorden de t niet hoort. Bij lopen, of zoals jij zegt, werken hoor je het wel. Probleem opgelost.
Dan weet je ook dat het is:
Jij wordt...
maar...
Word jij...? (in een vragende zin dus)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dus
paulus811
14 jaar geleden
dat werkt idd in 98%. Alleen opletten bij gebiedende wijs (klinkt dat ouderwets...) bijvoorbeeld in 'word nu donateur!', dat is altijd zonder de t.
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt, net als in "loop naar de hel" (raar voorbeeld, maar goed), dat is ook zonder t. Niks opletten dus, gewoon dezelfde regel volgen. Zo los je ook het volgende op:
- Daar word je niet blij van
  (Daar loop je niet sneller van)
- Daar wordt je moeder niet blij van
  (Daar loopt je moeder niet sneller van) +1 voor het antwoord van XiniX dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 handig!! Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Cryofiel Ook ik ben het niet met paulus811 eens. In de gebiedende wijs kun je ook gewoon vervangen en hoor je het wel.
Ik vervang trouwens altijd enkel het werkwoord. Het wordt wel een rare zin (het loopt wel een rare zin), maar je taalgevoel is goed genoed (als Nederlands je moedertaal is) om het te horen.
Als Nederlands niet je moedertaal is, dan geldt natuurlijk de regel:
zonder t:
voor en achter ik (ik word, word ik)
voor jij (jij word)
gebeidende wijs (word wakker!)
Anders: dt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder werkwoord waarvan de stam niet op een d of t eindigt werkt goed. Ik heb op de basisschool geleerd om door 'lopen' te vervangen en dat doe ik nog steeds, maar een ander woord (fietsen, werken, geven, nemen, etc) is ook goed.
Cryofiel
14 jaar geleden
Met als toevoeging dat dit alleen geldt voor de tegenwoordige tijd. Jij werdt, hij werdt? Ik zie het vaak genoeg, helaas... Verder is er de valkuil van 'je wordt', en "dus" 'word je'. Dat klopt alleen als je 'je' door 'jij' kunt vervangen. Voor 'wordt je moeder' geldt het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie aanvulling. Toch makkelijk als Nederlands je moedertaal is en je kunt vervangen en luisteren naar of het 'klinkt'.
paulus811
14 jaar geleden
Dounja, ik zet geen stelling neer, maar zeg alleen dat het soms opletten is. Snap niet goed dat je t daarmee oneens kan zijn. Er zijn voorbeelden te bedenken namelijk (en vooral in de gebiedende wijs) waarin het allemaal iets minder voor de hand ligt. 'Heb elkander lief', maar 'Hebt elkander lief' klinkt helemaal niet idioot. Loop of loopt elkander lief, je zegt t maar.
Cryofiel
14 jaar geleden
@paulus811, dat komt doordat je vroeger wél een extra 't' gebruikte in de gebiedende wijs. 'Heb elkander lief' was enkelvoud, als je één persoon aanspreekt. 'Hebt elkander lief' was meervoud, als je meerdere personen aanspreekt. Hetzelfde bij 'Loop naar huis'. Je zei 'Loop naar huis' als je het tegen een kind had, en 'Loopt naar huis' als je het tegen een schoolklas had. Tegenwoordig schrijven we die 't' niet meer. Zowel enkelvoud als meervoud is zonder die 't'. In het Duits bestaat die 't' in het meervoud nog wel.
paulus811
14 jaar geleden
Dank Cryofiel voor de toevoeging, ik wist dat niet. Zo zie je maar, 100% vanzelfsprekend is het allemaal niet.
ik neem altijd een woord in gedachten waarmee het makkelijk te bepalen is. Dus word(t) vervang ik door loop(t), dan ik het ineens veel duidelijker of er een t achter moet.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist, net wat Xinix zegt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik ook altijd 'loopt' als ezelsbruggetje, werkt ook heel goed voor 'je wordt' en 'word je'.
Als aanvulling op wat hierboven staat komt er nog bij; als het gebiedende wijs is dan gebruik je alleen word (alleen de stam). Dus loop naar de maan en word volwassen. Ik word volwassen (ik vorm is ook alleen de stam) en jij, hij en zij wordt (stam + t) volwassen.

Voor meer tips; www.abcvandenederlandsetaal.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
D of T?
Dé oplossing voor je spellingproblemen

Werkwoorden met een D

Een D gaat altijd mee.

Als er in een werkwoord een D zit blijft hij altijd.

Voorbeelden:
worden
vinden
houden

De D blijft altijd:
ik word, jij wordt, word jij, zij wordt.
ik vind, jij vindt, vind jij, zij vindt.
ik houd, jij houdt, houd jij, zij houdt.

Altijd blijft die D.
Soms komt er een T achter. Je kunt het niet horen.
Daar is een trucje voor: gebruik het woord LOPEN

Kijk maar naar het verschil:
jij wordt jij loopt
word jij loop jij

Als je loop zegt hoor je geen T, dus schrijf je hem ook niet achter de D

Branden = D woord: De D blijft altijd.

Het huis brandt af.
Het huis loopt af. Dus ook een T achter de D.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die -min begrijp(t) ik niet dus ter compensatie 'n +
Je kunt beter zeggen: wordt met een t, omdat word de stam is, net zoals werk. Je zegt ook niet, hij werkt met kt. Op die manier maak je ook de fout niet meer met vormen als 'hij bedoeld'. Het is bedoel, met of zonder t.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geniale vraag met goede antwoorden.

Ik gebruik ook altijd "loopt" of "loop" etc.

Maar zijn er nog uitzonderingen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er zijn geen uitzonderingen. Worden is een perfect regelmatig werkwoord.
Zet het werkwoord werken er voor in de plaats en je hebt het simpele trucje.
Ik werk, hij werkt, werk je, etc.
Wat je hoort schrijf je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 , goed ezelsbruggetje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey, zo heb ik 't eigenlijk nooit (voor mezelf) bedacht! Bedankt voor je tip wildelely!
Men neme het werkwoord.
'worden'
Haal er 'en' van af; je houdt de stam over.
Staat er 'ik' voor of achter de stam, óf jij áchter de stam: je schrijft de stam zónder T.
Bij andere gevallen: je schrijft de stam + T

En wat je hoort, dat schrijf je ook. Kijk maar:
ik loop, ik word
hij loopt, hij wordt
loop jij? word jij?
Dit moet je er gewoon instampen en bij elk soortgelijk woord dat je in kranten, op tv, of waar dan ook ziet, ga je voor jezelf na of het goed geschreven is. Zo leer je er op te letten.
Zo heeft het voor mij wel gewerkt in elk geval.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het geval van d en dt is het voor velen lastig omdat je het verschil niet hoort. Je kunt er dan het best even een ander woord van maken, zoals lopen.

Ik loop
Jij loopT
Hij/zij/het loopT

Met andere woorden, bij ieder enkelvoud behalve de ikvorm. Het kan midden in een zin met een vreemde vorming lastig zijn. Maar er dan ook een ander woord van en het wordT (het loopT) duidelijk.

Ik kan zo gauw geen lastige zin bedenken, maar voor een site voor mensen die jouw probleem ook hebben, zie bron.

PS:
De bron is dus geen bron maar een extra'tje, dit antwoord is zelf bedacht en gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zet altijd in plaats van het woord "worden"een ander werkwoord waarbij je de t wel kunt horen.
Dus in plaats van "ik word", zet ik het woord "lopen"in de plaats. Bij lopen kun je wel horen of er een t achter moet. Dus ik word (ik loop) moet zonder t.
Hij wordt (hij loopt) moet dus wel met een t.