Is het "ik heb gewandeld" of "ik ben gewandeld?"

Ik weet niet goed wat nu eigenlijk juist is..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
16.6K

Het beste antwoord

Je gebruikt bij de voltooide tijd vaak het hulpwerkwoord 'hebben', bijv. -Ik heb een brief geschreven, ik heb een stuk gewandeld, we hebben gelachen-.

Je gebruikt 'zijn' bij een werkwoord dat een verandering van situatie aangeeft zoals -groeien, veranderen, verhuizen enz. bijv. Je bent hard gegroeid, hij is gestorven.

Bij werkwoorden van bewegen (lopen, fietsen, wandelen)
gebruik je 'hebben' als alleen het bewegen wordt bedoeld.
Je gebruikt 'zijn' als de plaats genoemd wordt waar de beweging naartoe gaat.

Voorbeelden;
We hebben in het bos gewandeld,
We zijn naar het bos gewandeld.

Ik heb elke dag in zee gezwommen,
Ik ben naar de overkant gezwommen.

Zij hebben in Ierland gefietst.
Zij zijn naar Dublin gefietst.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel mooie en transparante uitleg! +

Andere antwoorden (5)

ik HEB gewandeld

Toegevoegd na 2 minuten:
correctie: het kan allebei:

je kan ook zeggen: en toen ben ik van school naar huis gewandeld, maar eigelijk is het dan: wandelen naar

Anders is het gewoon: wandelen en dan is het: ik heb vandaag een stuk gewandeld in de bossen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
Heerlijk he, die nederlandse taal.
kan me voorstellen dat buitenlanders de weg kwijtraken ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar daar is 'gaan' de determiner voor 'zijn';)
'Ik heb gewandeld' is juist
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt van de betekenis af welke van de twee mogelijkheden je moet gebruiken. Als je vertelt dat je voor je ontspanning een stuk in het bos ging lopen, dan heb je gewandeld. Maar deel je mee dat je niet bent gaan fietsen doch de benenwagen hebt gebruikt om van A naar B te komen, dan ben je van de ene naar de andere plek gewandeld.
Amadea
11 jaar geleden
ik ben gaan wandelen ,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allebei. Ligt er maar net aan in welke context.