Is er een ezelsbruggetje om de fases van de maan te onthouden?

En dan bedoel ik: in mijn moedertaal (Spaans) zeggen wij dat de maan altijd liegt, dus als je een "C" ziet (van "creciente" = wassende), dan is de maan juist aan het krimpen ("menguante")
Bestaat ook zo'n ezelsbruggetje in het Nederlands? En ook in andere talen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.1K
WimNobel
11 jaar geleden
Alle beantwoorders: denken jullie er wel aan dat ezelsbruggetjes die met de vorm van een letter werken alleen op het noordelijk halfrond opgaan? Gabi komt kennelijk niet uit Zuid-Amerika, want daar zou de maan die op een C lijkt niet liegen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha!
Heel scherp WimNobel, ik kom inderdaad uit Spanje.
Had nooit erbij stil gestaan, maar dan is het duidelijk dat het ezelsbruggetje over de liegende maan een Spaanse afkomst heeft, en niet Zuid-Amerikaans.
... maar het kan ook overgenomen zijn van een andere Romanische taal, zoals de link van amc laat zien: ook in het Italiaans hebben ze het over een liegende maan.

Het beste antwoord

Als je er een 'b' van kunt maken ;'b'=bol, de maan wordt voller. (wassende=groeiende maan)

Als je er een 'd' van kunt maken ; 'd'=dun, de maan wordt dunner. (afnemende=slankere maan)

Hier vind je een prachtige fotoserie met de maangestaltes
en uitleg/ezelsbruggetjes;
http://members.chello.nl/r.kuijt/maanstand.htm
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met name vanwege de link met zó veel info in zó veel talen (naast een goed antwoord, uiteraard) +11 van mij.

Andere antwoorden (3)

Je bedoelt premier en dernier. Zie bron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ezelsbruggetje dat ik ken is gebaseerd op het Frans: de vorm van de eerste letters in de woorden "premier" en "dernier" geven de vorm van de maan aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij doen het als volgt: kun je een p maken van de maan (dus dat de bolling rechts zit) dan is dat de p van premier en moet de maan nog vol worden.

Kun je een d maken van de maan (de bolling links) dan zeg je dernier ofzo en dan is de maan aan het krimpen.

Alternatieven:

kun je van de maan een a-tje maken, dan is dat de a van afnemend; het laatste kwartier
kun je van de maan een b-tje maken dan is dat de b van erbij; het eerste kwartier of wassende maan
Links Licht Laatste kwartier van de maanstand

Toegevoegd na 21 seconden:
Plaatje in de bron.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor andere talen zou ik het niet weten eigenlijk, ik denk dat veel franstalige landen dernier en premier gebruiken.

Ik vond een engels ezelsbruggetje: "When I was a kid, mom told me to look at it that if the moon is in "C" shape, that means "closing" the phase thus waning, if it creates "D" shape it is "developing" into the full moon phase thus waxing. Never missed the phase since then." http://www.ehow.com/how_2148347_tell-moon-waxing-waning.html