Hoe oud is het woord "neuken"?

Ik vraag me af of dit woord ook al in bijvoorbeeld 1800 werd gebruikt. Of misschien in 1300?
Waar komt dit woord vandaan en misschien betekende het vroeger iets anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
7.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neuken is straattaal, het bestaat hoogstens 60/50 jaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aantoonbaar tenminste 359 jaar, dus toch ietsje ouder ;-)

Het beste antwoord

Het werkwoord bestond al in 1653. Het kwam toen vooral voor in rechtbankverslagen. De eerste vermelding in een woordenboek was in de Van Dale in het jaar 1898. Er is verwantschap met Nederduitse en Noord-Germaanse woorden.

Toegevoegd na 2 minuten:
De oorspronkelijke betekenis was ‘een harde duw, stoot of slag geven’.
Amadea