Kun je 'ex' (verbroken band in relatie) ook gebruiken bij een overledene?

De defenitie van ex graag + zie vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel jij je vraag inderdaad zoals Pelle dit uitlegt of toch anders? Ik begrijp jouw vraag nl niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgensmij bedoelt ze, als je ex-partner overlijd. niet in een andere volgorde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoel meer of Joekie237 ook familieleden bedoeld zoals Pelle zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad gewoon iedereen. Omdat 'ex' vorige is, dacht ik misschien dat dat ook voor overledenen kunnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké dan is het duidelijk,dank je wel voor je uitleg!

Antwoorden (3)

Nee dat kan niet want als je broer komt te overlijden is dat nog steeds je broer.

Een ex heeft met een relatie/trouwen/samenwonen te maken en niet met een bloedband zoals broers, zusters, ouders, neven en nichten die niet aangetrouwd zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een ex is een vroegere partner.
http://www.woorden.org/woord/ex

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je bedoelt dat je partner komt te overlijden is dat je overleden partner niet je ex-partner want de relatie is niet verbroken de persoon is overleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je ex is toch nog steeds je ex? zelf als hij is overleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde dat als je huidige partner komt te overlijden. Dan kun je niet zeggen dat het je ex-partner is. Als je ex-partner komt te overlijden is je ex-partner overleden. Nog steeds je ex ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het je overleden ex.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerlijk gezegd begrijp ik de vraag niet zo goed, zal Joekie237 inderdaad ook familieleden bedoelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt vlindertje, dat las ik eerst ook. Naderhand heb ik de overleden partner (dus geen ex) toegevoegd want zo kun je het ook lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, na de uitleg van Joekie237 zelf en die van jou uiteraard een +
Knap trouwens dat jij het wel meteen goed begreep :-)
Ik ben het met Pelle eens dat dit in reguliere context niet gebruikt mag worden.

Eufemistisch kan je natuurlijk wel spreken van de ex-egel die je net hebt platgereden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Ik dacht zelf meteen aan de ex-parrot van Monty Python :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die is inderdaad ook hilarisch. Krijg wel veel minnetjes, vast weer emotioneel gedreven dierenvrienden. Ik heb niks tegen egels!
als je partner overleden leden is, dan spreek je van "wijlen mijn man / vrouw."

Toegevoegd na 49 seconden:
sorry, staat extra "leden" in