Niet meer zo hard als gisteren of niet meer zo hard dan gisteren?

Het waait niet meer zo hard dan gisteren

of moet het zijn

Het waait niet meer zo hard als gisteren ?

"Niet meer zo hard" is een ongelijke vergelijking en dan is het "DAN" maar toch lijkt "ALS" mij beter. Wat is correct?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een ontkennende vergelijking, dus eigenlijk een vergelijking. Ik denk dus gewoon als. Kijk:
ik ben niet even groot dan hij.
ik ben niet even groot als hij. de 2e zin klopt (volgens mij). dan zou in het wind geval kunnen bij:
Gister waaide het harder dan vandaag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U gebruikt als ook indien er sprake is van 'gelijkheid binnen ongelijkheid': (4) Zijn salaris was twee keer zo hoog als het mijne. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/354/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ongelijke vergelijking gaat hier niet op. Het waait zo hard ALS gisteren is gelijk aan 'Het waait (niet meer) zo hard'.
Net zoveel als gisteren - gelijk
Meer dan gisteren - ongelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Makkelijker is groot/hard=als
groter/harder=dan Bijzonder dat hier discussie over kan bestaan, bij de vraag of "groter als" mag kan ik me iets voorstellen. Dat iemand "net zo groot dan" uit zijn mond kan krijgen verbaast me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt je afvragen of hier sprake is van gelijkheid. Immers het waait vandaag niet meer zo hard als gisteren. Overigens zitten er ook nog uitzonderingen in. Kan er dan nooit als achter een vergrotende trap staan? Jawel, maar dan heeft als een andere functie. Een automatische taalcontrole zal moeite hebben om dit te begrijpen:
•De auto rijdt harder als hij wind mee heeft.
•Ik versta jou beter als ik je aankijk.
•Hij arriveert vaker als eerste aan de eindstreep. Bron: http://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=17

Het beste antwoord

Bij een ongelijkheid (groter, meer) gebruik je het woord "dan". Bij een gelijkheid (evenveel) gebruik je het woord "als". Een aanduiding als "drie keer zoveel" lijkt een ongelijkheid, maar daar geldt de volgende regel: na "zo", "zoveel", "zozeer" en "even" volgt altijd "als".
In jouw vraag is het correcte antwoord dus "niet meer zo hard als".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is niet meer zo hard als. Je moet namelijk niet naar de inhoud van de zin kijken, maar naar de grammaticale opbouw ervan. Er staat: zo hard, wat even hard betekent. En dan gebruik je Als
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat moet in dit geval "als" zijn. Als het groter of kleiner is dan gisteren, gebruik je dan, hoewel daar de laatste tijd ook aardig de klad in komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaag waait het niet meer zo hard als gisteren. Vandaag waait het dus minder hard dan gisteren.

Het is 'zo hard als', of 'minder hard dan'.

Nu is het de vraag of mijn antwoord door jou beter zal worden gevonden dan de eerder gegeven antwoorden. Of dat jij het even goed vindt als het vorige antwoord.
Amadea
11 jaar geleden
Als gebruik je in het geval van gelijkheden, dingen die op één of andere manier hetzelfde zijn:

Ik ben even groot als jij
Het waait niet (net) zo hard als gisteren

Dan gebruik je als er sprake is van ongelijkheid:

Ik ben slimmer dan jij
Het waait harder dan gisteren
Jij ruikt beter dan die vis

Het moet dus zijn: "Het waait niet meer (net) zo hard als gisteren".

Toegevoegd na 1 minuut:
De crux zit hem in het feit dat de uitdrukking (gelijkheid) 'zo hard als gisteren' (waar je 'net' voor zo kan denken) door 'Het waait niet meer' wordt ontkent.

Toegevoegd na 29 minuten:
Die laatste t moet een d zijn (goed opgelet door amadea)
rose
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Ontkente jij dan? Ik ontkende!
rose
11 jaar geleden
Je hebt gelijk.