Niet meer zo hard als gisteren of niet meer zo hard dan gisteren?

Het waait niet meer zo hard dan gisteren

of moet het zijn

Het waait niet meer zo hard als gisteren ?

"Niet meer zo hard" is een ongelijke vergelijking en dan is het "DAN" maar toch lijkt "ALS" mij beter. Wat is correct?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij een ongelijkheid (groter, meer) gebruik je het woord "dan". Bij een gelijkheid (evenveel) gebruik je het woord "als". Een aanduiding als "drie keer zoveel" lijkt een ongelijkheid, maar daar geldt de volgende regel: na "zo", "zoveel", "zozeer" en "even" volgt altijd "als". In jouw vraag is het correcte antwoord dus "niet meer zo hard als".

Bronnen:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/182

Het is niet meer zo hard als. Je moet namelijk niet naar de inhoud van de zin kijken, maar naar de grammaticale opbouw ervan. Er staat: zo hard, wat even hard betekent. En dan gebruik je Als

Dat moet in dit geval "als" zijn. Als het groter of kleiner is dan gisteren, gebruik je dan, hoewel daar de laatste tijd ook aardig de klad in komt.

Vandaag waait het niet meer zo hard als gisteren. Vandaag waait het dus minder hard dan gisteren. Het is 'zo hard als', of 'minder hard dan'. Nu is het de vraag of mijn antwoord door jou beter zal worden gevonden dan de eerder gegeven antwoorden. Of dat jij het even goed vindt als het vorige antwoord.

Als gebruik je in het geval van gelijkheden, dingen die op één of andere manier hetzelfde zijn: Ik ben even groot als jij Het waait niet (net) zo hard als gisteren Dan gebruik je als er sprake is van ongelijkheid: Ik ben slimmer dan jij Het waait harder dan gisteren Jij ruikt beter dan die vis Het moet dus zijn: "Het waait niet meer (net) zo hard als gisteren". Toegevoegd na 1 minuut: De crux zit hem in het feit dat de uitdrukking (gelijkheid) 'zo hard als gisteren' (waar je 'net' voor zo kan denken) door 'Het waait niet meer' wordt ontkent. Toegevoegd na 29 minuten: Die laatste t moet een d zijn (goed opgelet door amadea)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100