We hebben miljardairs, miljonairs, maar waarom geen tonairs?

waarom is er geen benaming bedacht voor mensen die wel enkele tonnen ( Lees honderdduizenden euro`s ) in het bezit hebben zoiets als bijv tonairs?
Vroeg me dat gewoon af, er komen bijna ieder jaar nieuwe woorden bij, maar bestaat er uberhaupt een woord voor deze mensen met bezittingen tot en miljoen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6K

Antwoorden (5)

Mensen die een of meerdere tonnen verdienen, zijn niet zo zeldzaam als mensen die een miljoen of meer verdienen. Daarom bestaat er geen benaming voor die mensen.

Een getal van 1.000.000 spreekt veel meer tot de verbeelding dan enkele tonnen.
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er is dit geval niet om wat men verdient, maar om wat men bezit.
Ik bezit ook enkele tonnen (niet zo uitzonderlijk met een eigen huis), maar ik verdien echt geen tonnen.
Antoni
11 jaar geleden
Je hebt gelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'tonnairs' zijn gewoon rijkelui, of alle bezittingen meegerekend vermoedelijk zelfs al de 'twee-keer-modalen'. Daar heb je geen aparte benaming voor nodig.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je een huis bezit, ben je nog geen tonnair. In mijn geval staat tegenover mijn huis een hypotheekschuld. Tel je die twee bij elkaar op, dan ben ik hooguit duizendair. De enigen die tonnair zijn doordat ze een huis bezitten, zijn de gelukkigen van de vorige generatie. Die konden nog een huis kopen voor 30 duizend euro of minder. Ze konden de hypotheekrente levenslang aftrekken, en intussen steeg de huizenprijs tot enkele tonnen. Tel uit je winst... Voor ons zal dat niet meer zijn weggelegd.
Cryofiel
11 jaar geleden
Heb je een hypotheekvrij huis? Hoe doe je dat?
Waar de duizendtallen stoppen begint de verbeelding. Alles tot 999.999 hoort nog tot de duizendtallen. Pas vanaf een miljoen krijgt het een andere naam en ga je een grens over die tot de verbeelding spreekt. Daarnaast is een ton spreektaal voor honderdduizend, je zou dus niet van tonairs spreken maar van honderdduizendairs en je zou die lijn naar beneden door kunnen trekken tot tienduizendairs, duizendairs en honderdairs. En dat zijn we (bijna) allemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
' Miljoen is de basis voor de namen van grote getallen in de binnen Europa gebruikte 'lange schaalverdeling'. (bron wikipedia)
' Het gebruik van het woord 'ton' voor een geldbedrag wordt alleen in Nederland gebruikt'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tweede quote komt ook van wikipedia trouwens. Maar je kunt als je gaat tellen al zien dat een ton anders is dan een miljoen 1.843.990 zeg je als 'eenmiljoenachthonderddrieenveertigduizendnegenhonderdnegentig' bij 184.990 zeg je niet 'eentonvierentachtigduizendnege... enz' maar 'honderdvierentachtigduizend..enz' ton valt dus gewoon onder de duizendtallen.
een ton is geen officiële benaming voor een hoeveelheid geld. je zou met enige goede wil nog wel een duizendair kunnen maken om de groep te bepalen waarvan het vermogen de duizend euro overstijgt.

bij honderdduizend euro (een ton) begint dan geen nieuwe groep net zo min als er een groep begint bij de 100 miljoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ton is een gewichtsmaat. 1 ton is 1000kg. Dus voor geld is ton niet het juiste woord. Het is 1000. Ton voor geld is spreektaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Vroeger woog een zilveren gulden 10 gram. Een ton zilver was dus 100.000 gulden. Goed beschouwd is een ton als geldmaat dus 100.00 gulden, niet 100.000 euro.
De term miljonair is populair geworden in de jaren zestig van de vorige eeuw. In die tijd van wederopbouw en economische groei kwamen er steeds meer mensen die van niets een groot bedrijf opbouwde die weren toen miljonairs genoemd. voor de oorlog werden industrielen of eigenaren van fabrieken de rijken genoemd, daarmee hadden ze ook gelijk meer stand. Een Miljonair is iemand met veel geld en minder stand. Tegenwoordig is miljonair zijn al niet meer bijzonder dus wordt zeker aan mensen die minder als een miljoen hebben geen status verleend.