Wat is het verschil tussen debatteren en discussiëren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.5K

Het beste antwoord

Debatteren is over het algemeen gestructureerder dan discussiëren.

Bij een debat is er een meestal een gespreksleider of een voorzitter die zorgt dat iedereen evenveel aan het woord komt en iedereen elkaar laat uitspreken. Ook vindt een debat meestal plaats in een van te voren afgesproken ruimte, een vergaderzaal, en op een van te voren afgesproken tijdstip.

Discussiëren kan iedereen overal met een ander doen, wanneer de meningen van de betrokkenen over een bepaalde zaak verschillen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Verder kan een discussie "alle kanten" op gaan, terwijl de betrokkenen bij een debat ervoor zorgen dat het onderwerp van het debat steeds hetzelfde blijft.

Er zijn voor een discussie dus minder "regels" dan voor een debat.
Antoni
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is precies hetzelfde. Als je in een woordenboek een van deze woorden opzoekt, wordt vaan verwezen naar het andere woord.

Toegevoegd na 28 seconden:
vaan = vaak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een partij kan zijn mening veranderen tijdens een discussie, en tevreden zijn met een alternatieve (tussen)oplossing, mits hier argumenten voor zijn gegeven. Dit in tegenstelling tot een debat, waarbij de partijen niet van hun mening wijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat debatteren meestal een 'spelletje' (soms bloedserieus trouwens) is - denk aan politieke debatten - , terwijl een discussie altijd en overal kan plaatsvinden / ontstaan.
Antoni
11 jaar geleden
Geus, ik ben het met je eens. Dat je je mening niet tijdens het debatteren mag veranderen, geldt, naar mijn idee, alleen bij debatten in lessen en cursussen over debatteren, of wanneer je debatteert als hobby bij bijvoorbeeld een debatvereniging. Dan is een debat echt een wedstrijd. Als je dan je mening verandert, heb je het debat (vrijwel altijd) direct verloren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet iemand waar het woord debat vandaan komt etymologisch gezien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezien de oorsprong van het woord debat, strijd, kun je misschien zeggen dat discussiëren met rede gaat en debatteren met iets minder rede.
Als je bijvoorbeeld zegt : doe eens normaal etc. is dat wel een onderdeel van debat maar of het met rede is valt te betwijfelen... ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt eerder een monoloog/preek te worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dagelijks taalgebruik gebruik ik nooit debatteren, en ik discussieer heel vaak en graag. Debatteren heeft voor mij een veel hoogdravender gehalte.
Heel simpel gezegt, (zo zie ik het althans) komt het op hetzelfde neer: "praten over..."

Debatteren is een duurder woord voor discussiëren.

De mensen discussiëren over datgeen wat de kamerlieden debatteren :p

Toegevoegd na 1 minuut:
"wat" in de laatste zin moet zijn "waarover" ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een debat en discussie probeer je je tegenstander van je mening te overtuigen. Het verschil is echter dat je bij een discussie ook tot een gemeenschappelijk standpunt kunt komen. Het is meer oplossingsgericht, terwijl je bij een debat noooooit van mening verandert. Een debat is meer een wedstrijd. Het gaat er ook harder aan toe. Het gaat niet altijd om de inhoud, het maakt niet uit hoe je je tegenstander overtuigt.

Ik zit zelf in 5 vwo en heb zelf gedebatteerd en gediscussieerd bij Nederlands, als 2 aparte onderdelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een discussie probeer je je gesprekspartner, middels het demonstreren van de superioriteit van je argumenten, van je gelijk te overtuigen, bij een debat is het niet zozeer je tegenstander als wel het publiek dat je, gebruikmakend van alle tot je beschikking staande middelen, van jouw gelijk probeert te overtuigen.

Bij een debat win je dus alleen als je het publiek weet te overtuigen, bij een goede discussie win je altijd, omdat je inzicht vergroot wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Discussiëren is dus een krachtmeting tussen argumenten, debatteren is het vergelijken van retorische geslepenheid.
rose
11 jaar geleden
Een discussie kan ineens uit het niets ontstaan.Een mening wordt gegeven en anderen zijn het er niet mee eens of wel. Vaak wordt er dan in een kring over gesproken.

Een debat is meestal een afgsproken tijd , plaats en onderwep waarover men van gedachte zal wisselen. Een voorzitter zorgt ervoor dat er geen discussie ontstaat en men zich aan de regels van het debat houdt en dat betekent dat er maar een persoon aan het woord is.
Degene die de stelling moet verdedigen en daarna degene die deze stelling aanvalt. Er moeten dus argumenten worden aangevoerd waarmee de standpunten van beide debaters door hen worden verdedigen. Naar aanleiding van het debat kan dan weer een discussie ontstaan tussen de toehoorders die dan hun meningen erover kunnen ventileren. Dit kan dan met of zonder discussieleider plaatsvinden.
amc