Het is een alternatieve onbepaalde wijs van het werkwoord 'zijn'.
De onbepaalde wijs; wezen, was (waren), geweest.

Het wordt normaliter alleen in de gebiedende wijs gebruikt
in de tegenwoordige tijd ;"Wees stil!" ."Wees gegroet"enz.

Een afgeleide vorm is bijv. 'wegwezen'. Ook wordt het in een meer dichterlijke vorm gebruikt in plaats van 'zijn',
bijv; 'Hij zal gezegend wezen".

Je hebt natuurlijk ook het werkwoord 'wijzen'. Zet je dat in de verleden tijd dan krijg je ook 'wezen'.
Hij wees mij de weg.

Het komt dus niet ergens vandaan. Het is een normale grammaticale afleiding van het werkwoord zijn.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je!

Andere antwoorden (3)

Uit het Middelnederlands. Wesen: ‘zijn, verblijven, zich ophouden; wonen’.

Toegevoegd na 13 uur:
Een hulpwerkwoord is toch zeker ook een werkwoord. Lees http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/hulpwerkwoord
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van jou, Amadea, had ik een kritischer antwoord verwacht!
Het is ook de gebiedende wijs van het werkwoord zijn. "Wees beleefd!" bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt nergens vandaan. Wezen als werkwoord bestaat namelijk niet.
Probeer het maar eens te vervoegen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, dat dacht ik ook al. De vraag klopt niet.
Antoni
11 jaar geleden
Wat voor woord is "wezen" dan in een zin als: "Laten we stil wezen." of "Laten we aardig voor elkaar wezen." Het feit dat het niet (volledig) te vervoegen is, is naar mijn idee geen reden om te denken, dat het geen werkwoord zou zijn (of wezen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het woord wezen in jouw zinnen is zelf een (uit de tijd zijnde) vervoeging van het werkwoord zijn.