Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De medicijn of het medicijn?

Volgens de Dikke van Dale is het beide juist: (bron: http://www.onzetaal.nl/advies/medicijn.php)

Zowel de medicijn als het medicijn is correct; het medicijn is het gebruikelijkst.

Medicijn hebben we via het Franse médecine aan het Latijn ontleend (medicina). Het was lange tijd alleen een de-woord. In de loop van de twintigste eeuw zijn steeds meer mensen medicijn (ook) als het-woord gaan opvatten, waardoor dit lidwoord uiteindelijk ook in de woordenboeken terechtkwam. Tegenwoordig geven alle woordenboeken en -lijsten zowel de als het als lidwoord bij medicijn. De grote Van Dale doet dat sinds 1984. Vreemd genoeg werd het pas in 2005 in het Groene Boekje toegevoegd bij medicijn. Ook het Witte Boekje (2006) geeft zowel de als het.

Waarom voelt het dan onjuist als ik in een boek lees over 'de medicijn'? Zijn er meer (taalgevoelige) GV-ers die dat hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het meest gebruikelijk is het medicijn. Dat heb je dus het vaakst gehoord en gelezen, dus dat voelt als kloppend. Het grootste deel van je taalvermogen is gebaseerd op praktijkervaring. Anders zou je niet zo snel lezen, schrijven en praten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan inderdaad allebei. Voor jou klinkt het denk ik raar omdat je het medicijn gewend bent. Ik heb dat gevoel ook met het deksel en de deksel, de deksel klinkt voor mij heel vreemd omdat ik het deksel gewend ben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan idd allebei.
ik vind :het medicijn mooier klinken.
en in meervoud : De medicijnen
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding