Hoe werkt bij het Griekse werkwoord Luo de aoristus medium imperfectum tweede persoon enkelvoud?

De samentrekking regels, ik dacht het is eerst elusaso (met aan het eind een omega), dan wordt het elusao (met aan het eind een omega, maar waarom wordt elusaw dan elusw? Welke regel is daarvoor?

Toegevoegd na 3 minuten:
en waarom is de imperfectum aoristus actief 3e persoon enkelvoud elusen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

ik neem aan dat je de sigmatische aoristus bedoeld.

dit is een samentrekking van:
e-lusa-so

wat dan natuurlijk: elusw (<-- omega) wordt..

op je toegevoegde vraag:
een imperfectum aoristus bestaat niet.
het is of imperfectum of aoristus (thematisch of sigmatisch)

maar ik denk dat je de imperfectum actief gewoon bedoeld
het is elusen omdat:

e het augment is,
lu de imperfectum stam, en e(n) de uitgang. de 'nu' hoeft er dus niet per se achter

hoop je hiermee geholpen te hebben.

Toegevoegd na 4 minuten:
excuses,

voor je eerste vraag, vroeg je om de regel,
dit is gewoon een makkelijkere uitspraak en logischer dat het samengetrokken wordt.
waarom het een omega is in plaats van een omikron?
omdat deze anders te veel lijkt op de imperatief actief sigmatische aoristus,
(waar wel nog een 'v' achteraankomt)
zo is mij dit uitgelegd.

de grieken dachten daar wel over na :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar dachten de Grieken helemaal niet over na, die deden gewoon wat ze met de paplepel was ingegoten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alpha + omikron = vrijwel altijd omega,
maar dit ligt ook aan het werkwoord.
omdat elusan te verwarren is met de betekenis van luous een ander werkwoord